|
|||
Niveau : Begynder Du er her : Esoterisk Litteratur » GRATIS E-BØGER » Egyptens mystik » Moses-mysteriet Side : 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 80 | 81 | 82 | 83 | 84 | 85 | 86 | 87 | 88 | 89 | 90 | 91 | 92 | 93 | 94 | 95 | 96 | 97 | næste Relaterede artikler : DE FORTRÆNGTE OPTEGNELSER (Begynder) GÅDEN OM FARAOS DATTERS SØN (Begynder) DEN HEMMELIGE RELIGION (Begynder) PROFETEN SOM UKENDT GENI (Begynder) |
|||
|
|||
Frygten for danaerne- med deres gaver
Middelhavets frygtede og voldsomme søkrigere danaoi omfattede især Danaos’ udvandrede efterkommere i Argolis på Peloponnes, kendt blandt grækerne endnu helt frem til 700-tallet f.Kr. - Bibelen: Heri omtales tilsvarende den voldsomme Samson fra Dan-stammen, fra dennes oprindelige kystområde ved Joppe (Jaffa). - Rabbinerskrifterne: Den græske opfattelse af denne stamme er i disse tekster udtrykt med tilsvarende træk i omtalen af, at „Dan ikke var til stede ved introduktionen af Jakob-sønnerne i Egypten“, idet: „...det skyldtes, at Dan var for voldsom...“. At også Dans naboer ved Palæstina-kysten, filistrene, frygtede disse danitter/danaere, gav genlyd endnu i langt senere tider - f.eks. hos: - Vergil: På baggrund af dette ry omtaler denne romerske digter danaerne i sit værk „Aeneiden“ (2,49-50). Gavegivning og -udveksling var i hele oldtiden et højt udviklet internationalt kulturfænomen, og idet danaerne - cirka 300 år efter ankomsten til Argolis og dermed Argos - deltog blandt de samlede græske styrkers belejring af Troja, lader Vergil trojanernes præst Laokoon fremsætte denne senere klassiske bemærkning: „...timeo danaos et dona ferentes...“, dvs. ‘jeg frygter danaerne, selv når de giver gaver’. - Tilholdssteder: Mens egyptiske inskriptioner mange gange nævner disse danaer, som også kaldtes denyen, omtales bl.a. nogle øer som et af deres mange tilholdssteder. Den engelske egyptolog G.A. Wainwright har i sin afhandling „Some Sea-Peoples“, i Journal of Egyptian Archaeology (vol. 47, 1961, s. 71-90), lokaliseret sådanne „denyenske“ øer ved det nuværende Tyrkiets sydøstkyst ud for Kilikien. Den israelske arkæolog og general Yigal Yadin har i sin afhandling „And Dan, Why Did He Remain in Ships?“ (Amsterdam 1973) identificeret Dan-gruppen/stammen i Bibelen som en del af denen-folkene til søs. Danaerne sejlede vidt omkring og har uundgåeligt nået de samme kyster, tilmed i Sortehavet (hvilke fønikiere og grækere senere også nåede til). Dette kunne give en baggrund for visse tidlige formodninger om, at flere store floder, der udmunder i Sortehavet blev opkaldt efter danaerne, nemlig Donau (også i formerne Danube, Daneava, Dunaj) og Don. Moses’ forbindelse med - og støtte fra - sådanne „præ-israelitiske“ grupper, her op til 30 år før den samlede hebræiske/israelitiske udvandring, var dermed af tidlig dato. Hvad enten de pågældende egyptere var „rene“ egyptere eller blandet med hebræerne, må de have bevaret en homogenitet i nogen grad, skønt Kadmos og Danaos og deres følge ved deres tidlige flugt havde måttet adskilles fra mange af deres fæller således allerede et åremål forinden udvandringen, exodus, fra Egypten. |
|||
Side : 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 80 | 81 | 82 | 83 | 84 | 85 | 86 | 87 | 88 | 89 | 90 | 91 | 92 | 93 | 94 | 95 | 96 | 97 | næste | |||
"Artikler på Visdomsnettet.dk udtrykker ikke nødvendigvis VisdomsNettets holdninger, men er alene forfatterens.” ”Denne artikel må distribueres videre over Internettet og udprintes uden forfatterens tilladelse. Anden brug, herunder print i medier og anden form for distribution, eller brug af denne artikel, eller dele heraf, kræver ophavsretindehaverens tilladelse." |