|
|||
Niveau : Begynder Du er her : Esoterisk Litteratur » GRATIS E-BØGER » Egyptens mystik » Moses-mysteriet Side : 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 80 | 81 | 82 | 83 | 84 | 85 | 86 | 87 | 88 | 89 | 90 | 91 | 92 | 93 | 94 | 95 | 96 | 97 | næste Relaterede artikler : DE FORTRÆNGTE OPTEGNELSER (Begynder) GÅDEN OM FARAOS DATTERS SØN (Begynder) DEN HEMMELIGE RELIGION (Begynder) PROFETEN SOM UKENDT GENI (Begynder) |
|||
|
|||
Igennem hele 2000 årskulle ingen hedde Moses
I oldtiden søgtes ikke kun rationel forklaring - idet der for efterkommerne af en af de største israelitiske stammer, jøderne, i deres senere religionsopfattelse ikke kunne være tvivl om, at det var et resultat af Guds hensigt. Mens det for de gamle egyptere klart har skyldtes den stærke forbandelse, der var kastet på Moses ved hans skinhenrettelse. Denne tilstand vil under alle omstændigheder kunne have forvoldt ham en prestigemæssig skade, der i sig selv alene ville være tilstrækkelig til, at engagementet hos hans støtter kunne svigte i afgørende situationer. Magi var tidligt benyttet som en magtfaktor - ofte som skræmmemiddel - men er stort set ubehandlet af historikerne. Egypterne havde, ud over at indsætte store hærstyrker, i betydelig grad mobiliseret deres præstelige troldmænds magiske kræfter til at forstærke den storstilede forbandelse over hovedfjenden Moses og alle, der hjalp ham. Den kendsgerning, at mange dengang troede på magi, var nok til at give en person udsat for magi den nævnte uheldige prestige i andres og i egne øjne, hvorved virkningen heraf blev selvbekræftende. En yderligere forstærkende faktor kunne være den i videnskaben så velkendte „Rosenthal-effekt“, observeret på talrige laboratoriers forsøgsdyr, der hhv. helbredes eller bliver syge, alt efter om personalet blot handler ud fra selv den indstilling, at dyrene har modtaget helbredende eller sygdomsfremkaldende præparater - dvs. en indgribende „overført“ påvirkning. Og de egyptiske magikeres forbandelse kan betegnes som en art negativt tankegods af skadelige forestillinger, for at lade modtageren nedbryde sig selv indefra. Ifølge traditionen kunne det gives en virkning ubegrænset af afstand og tid. Kunne en egypter fra den tid med sin tro på egyptisk magi have anskuet dette historisk, kunne han ikke usandsynligt have bedømt, at hos det folk, som blev Moses’ hjælpere, blev her grundlagt et problem, der godt kunne strække sig langvarigt, uafhængigt af sted og epoke. Moses havde oprindeligt lovet israelitterne eget land i frihed. Det største udbytte for dem blev imidlertid den religion og de love, han gav dem. Han nåede ikke sine andre mål, hverken at få Egyptens trone eller at give israelitterne land. Moses’ liv blev en kæde af tyngde og problemer; og hjælperne, israelitterne og deres efterkommere (jøderne), kunne ifølge den gamle opfattelse anses for at være underkastet forbandelse på grund af Moses. Dette perspektiv kan endda have bidraget til, at endnu i 2.000 år efter hans tid opkaldte ingen israelit eller jøde sine børn med navnet ‘Moses’. Problemerne hos dem, der hjalp Moses, dvs. israelitterne - og på den anden side dette, at Moses gjorde israelitternes ønske om Kanaans jord ekstra holdbart ved at proklamere, at det var deres jord, givet dem af Jahweh - synes at have lagt grunden til en fremtid med megen ufred. Især når tilmed andre historiske folk i Mellemøsten i cirka samme historiske periode også „fik“ lande - undertiden overlappende hinanden - tildelt af deres guder(!). Proklamation af en guds sanktion af territoriale krav var dengang almindeligvis gjort for at skabe respekt, især også i egne rækker, for de påståede rettigheder, der blev gjort krav på. Ideen om „Guds udvalgte folk“ og om „det forjættede land, med en territorial pagt mellem (én) Gud og ét folk, israelitterne“ har en yderligere baggrund således åben for udforskning. Blandt senere fortolkninger er blevet foreslået, at dette gamle udsagn også, eller i stedet, kan forstås i overført betydning - som en åndelig pagt mellem Gud og mennesker... |
|||
Side : 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 80 | 81 | 82 | 83 | 84 | 85 | 86 | 87 | 88 | 89 | 90 | 91 | 92 | 93 | 94 | 95 | 96 | 97 | næste | |||
"Artikler på Visdomsnettet.dk udtrykker ikke nødvendigvis VisdomsNettets holdninger, men er alene forfatterens.” ”Denne artikel må distribueres videre over Internettet og udprintes uden forfatterens tilladelse. Anden brug, herunder print i medier og anden form for distribution, eller brug af denne artikel, eller dele heraf, kræver ophavsretindehaverens tilladelse." |