Udskriv | Anbefal | Sitemap

Søg på Visdomsnettet


Nyhedsbrev info

Indtast data og modtag vores nyhedsbreve
Navn

E-mail

Kontakt os

GÅDEN OM FARAOS DATTERS SØN
Fonden
Donationer
Litteratur
Ordbog
Links
LemuelBooks
Esoterisk Visdom
GRUNDVIDEN
HOVEDOMRÅDER
LIVSKVALITET
SAMFUND
Skabende Meditation
ARTIKLER
OVERBLIK
MEDITATIONERNE
Esoterisk Litteratur
GRATIS E-BØGER
BOGUDGIVELSER
Fredsinspiration
ARTIKLER OM FRED
KONFLIKTFORSKNING
MENNESKE & MILJØ
Egyptens mysterier
ESOTERISK EGYPTOLOGI

Ikon-Gåden-om-faraos-datters-søn-Ove-von-Spaeth

GÅDEN OM FARAOS DATTERS SØN (10 af 86)


Oldtidens Moses var oprindelig en egyptisk faraoprins, der blev udstødt som tronkandidat, og som ved sin mystiske forsvinden fik sit eftermæle destrueret.

GÅDEN OM FARAOS DATTERS SØN (10 af 86)

Viser Senmuts navn/titel

hans virkelige afstamning?

 

Fra sin første optræden ses Faraos Datters "højre hånd" mest at have fungeret under navnet Senmut. Dette kan endda være forbundet med hans tidlige kultiske indvielse, hvor dette navn kan være givet ham af Hatshepsut. Først var hun sin fars kronede medregent - co-regentskabet var en politisk sikkerhedsformalitet - inden hun blev gift med sin halvbror; hvorefter hun også kaldte sig "Faraos Søster", idet faraonerne imiterede gudernes søskendeægteskaber.

Dette er i princippet en parallel til en titel, der synes skjult i navnet Senmut. Senmut (eller Senenmut) betyder 'moderens bror' - ifølge den egyptologiske autoritet Hermann Ranke's: "Die ägyptischen Personennamen" (s. 309,3).

Således kan Senmut-navnet her demonstrere - ud fra "mor": at han var Hatshepsuts kongelige søn. Og, ud fra "bror": ligestillet som tronberettiget. Med andre ord kunne dette medvirke til at vise, at Senmut var af kongeslægt og berettiget til tronen; og i så fald med stærkere baggrund end Hatshepsuts på én gang kongelige ægtemand og halvbror, Tuthmosis II.

Ingen kultur har som den egyptiske været så optaget af ordspil. Det var her almindeligt, at navne ikke blot var lyde, men havde reel betydning - og opfattedes endda at have en stærkere magi, hvis de ved deres lyd eller stavemåde havde flere lag betydninger. Det ses overalt i udstrakt brug:

Når en kongelig fik "guden som far" i den kongelige undfangelsesakt, hieros gamos, anvendtes røgelse, der formidlede manifestationen af gudens integration ("gudens ånd") i denne hieros gamos akt. Det er muligt at se et anagram (dobbelttydig læsning) skjult i navnet Sen-mut, idet mut betyder 'mor'; mens sen, 'bror', i visse sammenhænge kan betyde '(røgelses)duft'. Så navnet kunne også vise hans mors kultiske forbindelse med guden Amon, der var manifesteret i hellig røgelse, og hun optrådte som gudens ægtefælle.

Senmut var også udstyret med en ærestitel, imach, 'den tilbedelsesværdige' eller 'den højærværdige'; titlen var brugt oprindelig om guder, kongelige personer og stormænd, men efterhånden videre udbredt. Rabbinerskrifterne omtaler udførligt, at Moses kronedes tidligt til moderens medregent. Det er bemærkelsesværdigt, når Senmut på egyptisk betød 'moderens bror', at hans egyptiske titel imach kan "genfindes" i hebraisk: I det sprog betyder em 'mor', og ach 'bror' (blot vil "moderens bror" på hebraisk få omvendt ordstilling).

En rest af dette kunne have overlevet i de bibelske tekster: Ved nævnte status, "moderens bror" kan der i princippet være udtrykt et tilsvarende kongeligt niveau som i "2. Mosebog"s tekst (6,20) om Moses' mor, der er "faderens søster". Det sidste var en titel for dronningen: Hatshepsut.

Artikel-Gåden-om-faraos-datters-søn-Ove-von-Spaeth
Download-fil: GÅDEN OM FARAOS DATTERS SØN - Ove von Spaeth