
VisdomsNettets Åndsvidenskabelige Ordbog
Åndsvidenskaben bruger en terminologi, der indeholder ord og begreber, som ikke findes i det almindelige danske sprog. I VisdomsNettets ordbog kan du finde en forklaring på de fleste af Åndsvidenskabens begreber og udtryk.
Hvis du scroller ned i bunden af skærmen, kan du vælge mellem alle bog-staver i alfabetet. Klik på det ønskede bogstav. Derefter kan du bladre ved at klikke pÅ siderne 1, 2, 3 ... osv.
Det opslåede ord
Chitta Vritti
Betydning
(Sanskrit). Chitta oversættes sædvanligvis med ”tankestof” eller ”hjerne”, fordi hjernens inaktive materiale tilsyneladende har bevidsthed. Det svarer til en computer, som ikke engang er levende, men tilsyneladende alligevel er superintelligent. Vritti bruges normalt til at angive et menneskes levevilkår. En landmand siges at være i Krishi Vritti dvs. i landbruget. En Sannyasin siges at leve i Uncha Vritti dvs. en høj levemåde, som dybest set drejer sig om at få det daglige måltid ved hjælp af en tiggerskål. Hvad gør Chitta? Hvad er Chittas Vrittier eller aktiviteter? Chitta skaber dybest set Vrittier i kraft af forskellige oplevelser. Den projicerer forskellige billeder inden for sine rammer i sit eget mentale rum, selv om projiceringerne ser ud til at stamme fra rummet udenfor. Chitta kan opdeles i flere funktioner: Manas (tankesindet), Buddhi (intellekt/intuition), Ahamkara (individualitetsprincippet, selvbevidstheden eller selvidentificeringen), Smriti/Chitta (hukommelse). Mennesket modtager information fra omverdenen via sine sanser pga. Indriyas Vrittier. Manas eller tankesindet, som er kendt som den 11. Indriya (sanser), samler, koordinerer og afslører en anden af Chittas egenskaber, der kaldes Buddhi. Buddhi analyserer alle oplysninger, vurderer dem, og derefter kommer sjælen eller Chittas Ahamkara-aspekt i spil. Sjælen accepterer præsentationen, hvis den er gavnlig. Hvis ikke skaber den forskellige reaktioner. Når Buddhi eller intellektet er aktivt, kaldes Chitta Vritti også Buddhi Vritti, og når det er domineret af Ahamkara-aspektet, er Chitta Vritti kendt som Ahamkara Vritti. Patanjali oplyser, at Chitta er i stand til at transcendere alle Vrittier eller forblive uvidende om alle Vrittier. Der findes ikke et tidspunkt, hvor Chitta stopper sin aktivitet. Chitta projiceres konstant ind i det mentale rum, som er dens Vrittier. Men Patanjali taler om en tilstand, hvor Chitta transcenderer alle Vrittier og forbliver i den transcenderede tilstand. Han kalder det en tilstand af Yoga. (Se også Ahamkara, Buddhi, Chitta, Indriya, Manas, Patanjali, Sannyasin og Smriti). |