VisdomsNettets Åndsvidenskabelige Ordbog
Åndsvidenskaben bruger en terminologi, der indeholder ord og begreber, som ikke findes i det almindelige danske sprog. I VisdomsNettets ordbog kan du finde en forklaring på de fleste af Åndsvidenskabens begreber og udtryk.
Hvis du scroller ned i bunden af skærmen, kan du vælge mellem alle bog-staver i alfabetet. Klik på det ønskede bogstav. Derefter kan du bladre ved at klikke pÅ siderne 1, 2, 3 ... osv.
Det opslåede ord
Pitri
Betydning
(Sanskrit). Pitri betyder ”stamfader” eller ”forfædre” i hinduistisk kultur. Betegnelsen bruger man om menneskeslægtens stamfædre eller forfædre – særlig i relation til menneskehedens 1. rodrace. Den mest komplette forklaring på Pitrier findes i Vayu Purana og Brahmanda Purana og de er næsten identiske. Forklaringen i Harivamsha er kortere, men den er i overensstemmelse med de andre. Desuden beskrives Pitrier i Matsya Purana og Padma Purana, og iflg. disse kilder er der forskellige klasser af Pitrier, for de har forskellige oprindelser, former, kvaliteter og bosteder. Der skelnes mellem Devah Pitarah (guddommelige Pitrier) og Manusyah Pitarah (Pitrier fra afdøde mennesker). Nogle Pitrier bor i ”de himmelske boliger”, mens andre bor i ”de lavere verdener”. Det er guder, der bor i ”himmelske boliger”, og derfor blev guddommelige skabninger også betragtet som Pitrier. Devah Pitarah – guddommelige Pitrier – er evige skabninger, mens Manusyah Pitarah – menneskets forfædre – er forgængelige, men de kan opnå samme udviklingsniveau som de guddommelige Pitrier og leve sammen med dem på deres niveau. Der er syv ordener af Devah Pitarah – de guddommelige Pitrier. Tre af dem er Amurtayah – dvs. immaterielle. De fire øvrige er Samurtayah – dvs. legemlige. De tre immaterielle ordener er Vairaja, Agnishwatta og Barhishader. De fire legemlige er Somapas, Havishmana, Ajyapa og Sukalin (eller Manasa). |