VisdomsNettets Åndsvidenskabelige Ordbog
Åndsvidenskaben bruger en terminologi, der indeholder ord og begreber, som ikke findes i det almindelige danske sprog. I VisdomsNettets ordbog kan du finde en forklaring på de fleste af Åndsvidenskabens begreber og udtryk.
Hvis du scroller ned i bunden af skærmen, kan du vælge mellem alle bog-staver i alfabetet. Klik på det ønskede bogstav. Derefter kan du bladre ved at klikke pÅ siderne 1, 2, 3 ... osv.
Det opslåede ord
Raga
Betydning
(Sanskrit). Raga betyder ”tiltrækning”, og Raga er en af de fem Klesha. Der findes tre typer af Raga – Kama-Raga, Rupa-Raga og Arupa-Raga. Kama-Raga er begær efter glæde via sanserne. Kamas verden er astralplanet, der er følelsernes verden, og et menneskes tilknytning til ”Kamas verden” skyldes begæret efter at tilfredsstille de fysiske sansers tiltrækning til ydre genstande. Hvis man udrydder begæret, fjerner man samtidig tilknytningen til ”Kamas verden”. ”Kamas verden” er som sagt astralplanet, med der findes højere verdener, og når man gradvis frigør sig fra de lavere verdener, får man successivt adgang til højere verdener og bevidsthedstilstande. Rupa-Raga henviser til følelses- og tankelivets højere niveauer, som kommer til udtryk som fred, sindsro og ligevægtig. Rupa betyder ”form”, og der henvises til højere tankeformer (Manas) og astrale former (Kama). Arupa betyder ”formløs”. Arupa Raga henviser derfor til endnu højere tilstande af lyksalighed på sjælens plan eller endnu højere bevidsthedsplaner. Når man bevæger sig hinsides de fire Rupa Jhanaer, går man ind i det område, der kaldes Arupa Jhanaer. Kama-Raga, Rupa-Raga og Arupa Raga er de tre former for begær eller tiltrækning. Hvis tiltrækningen til en sanseoplevelse viser sig, skal man vide, at den er opstået. Uanset om tiltrækningen gælder en ydre genstand, lyksalighed eller ønsket om Samadhi, skal man vide, at tiltrækningen er opstået. Hvis ønsket om formløshed opstår, skal man vide, at tiltrækningen er der. Hvis man ikke ønsker nogen af de tre, skal man vide, at tiltrækningen ikke er til stede, og at den er forsvundet. Det er det, der er hensigten med at være opmærksom og bevidst om et tankesind i Raga, og om et tankesind, der ikke er i Raga. (Se også Arupa-Raga, Jhana, Kama-Raga, Klesha og Rupa-Raga). |