VisdomsNettets Åndsvidenskabelige Ordbog
Åndsvidenskaben bruger en terminologi, der indeholder ord og begreber, som ikke findes i det almindelige danske sprog. I VisdomsNettets ordbog kan du finde en forklaring på de fleste af Åndsvidenskabens begreber og udtryk.
Hvis du scroller ned i bunden af skærmen, kan du vælge mellem alle bog-staver i alfabetet. Klik på det ønskede bogstav. Derefter kan du bladre ved at klikke pÅ siderne 1, 2, 3 ... osv.
Det opslåede ord
Dugpa
Betydning
(Tibetansk). Dugpa, Dug-pa eller Drug-pa, der betyder â€rødhueâ€, er en sekt i Tibet. Dugpa har to betydninger. Bogstaveligt henviser ordet til en indbygger i Bhutan. Ordets anden betydning er en ond skabning, en troldmand eller en sort magiker. Før Tsong-kha-pa’s ankomst i det 14. Ã¥rh., var tibetanernes buddhisme blevet forsimplet, fordrejet og forfalsket med læresætninger fra den gamle Bon-religion. I tiden herefter, og efter at bureaukratiske love var blevet pÃ¥lagt Gelukpaerne (gulhuerne), hengav Dugpaerne sig mere og mere til sort magi og umoral. Siden dengang er ordet Dugpa blevet synonym med â€troldmand†eller â€mester i sort magiâ€. I nutiden er der er fÃ¥ Dugpaer i det østlige Tibet. De holder til i Bhutan, Sikkim og i grænseomrÃ¥det. Orientalister, som aldrig har studeret Buddho-Lamaisme i det rigtige Tibet, beskriver Dugpaerne pÃ¥ grundlag af folkesnak, og hvad Emil Schlagintweit og nogle fÃ¥ andre havde lært om emnet fra Dugpaerne. De forveksler de to religioner og betragter dem som ét. De præsenterer pÃ¥ den mÃ¥de ren Dugpaisme for offentligheden i stedet for Buddho-Lamaisme. Den nordlige buddhisme i dens rene, metafysiske form, er stort set ukendt. Dugpaerne er tilhængere af den tidligere tibetanske buddhistiske religion fra før Tsong-kha-pa’s reformer i det 14. Ã¥rh. Dugpaerne praktiserer sort magi og andre mere eller mindre tantriske teknikker, der er helt fremmede for buddhismens rene lære. I Ã¥ndsvidenskabelig litteratur er ordet Dugpa blevet brugt som et synonym for â€brødre i skyggen†− især i Mahatmabrevene. De fire eksisterende skoler i tibetansk buddhisme er Rnying ma pa (Nying-ma-pa), Bka’ rgyud pa (Kar-gyu-pa), Sa skya pa (Sa-kya-pa) og Dge lugs pa (Ge-lug-pa). Kar-gyu-pa, der stammer fra Marpa og Milarepa, er opdelt i flere underskoler end de andre, og en af underskolerne er Dugpa-sekten, som er dominerende i de indo-tibetanske grænseomrÃ¥der i Ladakh i vest og Bhutan i øst. Det bhutanesiske og tibetanske navn for Bhutan er â€brog yul†(dug-yul), der betyder â€tordendragens land†(â€brog†betyder bÃ¥de torden og drage). En forklaring pÃ¥ sekstens navn henviser muligvis til en oplevelse, som sektens grundlægger, Tsand-pa Gya-re (Gtsang pa rgya ras (1161-1211)) engang havde. Under opførelsen af et kloster, blev han enten forskrækket af voldsom torden, eller mÃ¥ske var han vidne til flyvende drager, og derfor navngav han klosteret â€tordendragen†(â€brogâ€). Sekten og dens tilhængere blev opkaldt efter klosteret, og det land, hvor deres indflydelse var størst, blev opkaldt efter sekten. Dugpa underskolen er yderligere opdelt i tre afdelinger, der er kendt som â€mellemste Dugpa†(â€bar brogâ€), â€lavere Dugpa†(â€smad brogâ€) og â€højere Dugpa†(â€stod brogâ€). (Se ogsÃ¥ Bon, Brødre i skyggen, Gelukpa, Tsong-kha-pa og VestrehÃ¥ndsvejen). |