VisdomsNettets Åndsvidenskabelige Ordbog
Åndsvidenskaben bruger en terminologi, der indeholder ord og begreber, som ikke findes i det almindelige danske sprog. I VisdomsNettets ordbog kan du finde en forklaring på de fleste af Åndsvidenskabens begreber og udtryk.
Hvis du scroller ned i bunden af skærmen, kan du vælge mellem alle bog-staver i alfabetet. Klik på det ønskede bogstav. Derefter kan du bladre ved at klikke pÅ siderne 1, 2, 3 ... osv.
Det opslåede ord
Sakhmet
Betydning
(Egyptologi). Sakhmet blev afbildet som en kvinde med løvehoved, og hendes navn betyder ”den kraftfulde” eller ”den, der er fuld af styrke”. Sakhmet havde sanktuarier overalt i Egypten, men hovedcentret lå i Memphis, hvor hun havde indflydelse som den store skabergud Ptahs hustru og moder til deres gudesøn Nefertum. Sakhmet blev betragtet som en manifestation af Ras vrede øje, som fortærede solgudens fjender. Gudinden var hersker over krig og ufred. Hun hjalp faraoen med at nedslagte fjenderne, og derfor sagde man, at faraoen ”rasede som Sakhmet”. Paradoksalt nok, var hun også læremester i healing, og hun fordrev sygdomme. En gudinde, der kan nedbryde, kan også genopbygge, iflg. de gamle egyptere. Hun kunne dræbe, men hun kunne også redde liv. Titlen ”Sakhmet-præst” betød ”healer” eller ”doktor”, muligvis fordi hendes præster var fortrolige med at uddrive onde energier – og hvem er bedre til at bekæmpe det onde (fjenden eller de mørke kræfter) end en krigsgudinde? Sakhmet blev identificeret med adskillige andre gudinder – f.eks. Hathor, Bastet, Mut og Pakhet. I den oprindelige version af myten om, hvordan Ras øje tilintetgjorde fjenderne, var det Hathor, som spillede rollen som Sakhmet. Bastet, der havde form af en kat, var en blidere version af Sakhmet. Men hvem er Sakhmet åndsvidenskabeligt set? Hun er gudinde, og det feminine aspekt handler altid om stoffet. Når man studerer den egyptiske 9-gudekreds, vil man opdage, at Tefnut billedligt er fremstillet som Sakhmet og omvendt. De to gudinder er ens. Begge præsenteres som kvindeskikkelser med løvehoved, fordi de er et højere og et lavere aspekt af samme energi. Løven har relation til Solen, og løvegudinden Tefnut er det feminine aspekt af solguden Ra. Løven og Solens lys er forbundet med ild, og Tefnut og Sakhmet er i høj grad ildsymboler. Tre af de utallige kræfter, der udstråler fra Solen, nævnes i åndsvidenskaben. Det er ”kundalini” (slangeilden eller stoffets energi), ”prana” (livskraft eller vitalitet) og ”fohat” (elektricitet/magnetisme). Sakhmet symboliserer ”kundalinikraften”. Når Sakhmet fremstilles som både en brutal og hensynsløs krigsgudinde og en styrkende og helbredende healingsgudinde, er årsagen indlysende. Kundalinikraften er en enorm kraft, som kan være totalt ødelæggende, hvis den er ude af kontrol. Et uudviklet menneske kan ikke kontrollere den psykiske kraft, og resultatet er ofte katastrofalt. Modsat er det en kreativ, dynamisk og forvandlende kraft, der kan løfte mennesket fra den dyriske natur til overmenneskelige højder. Sakhmet kunne drive dæmoner på flugt, og kundalinikraften rejser sig netop, når ”det onde” (menneskets lavere natur) er overvundet. Når kundalinikraften er under kontrol, er den en positiv kraft på udviklingsvejen. Sakhmet bliver som Bastet – den milde og tamme tempelkat – men den har kattens selvstændige natur. Kundalinikraften rejser sig fra rodcentret og strømmer til hovedcentret ved 3. indvielse. Via Bastet skabes der kontakt mellem Sakhmet og Tefnut. Amenhotep III opstillede utallige siddende statuer af Sakhmet, og næsten 600 eksisterer stadig. I Muts tempelgruppe i Karnak var der oprindelig 730 Sakhmet-statuer – to for hver dag i året. Statuerne var cirka 2 meter høje og ofte udskåret i grå diorit. British Museum har ca. 30 af dem. |