VisdomsNettets Åndsvidenskabelige Ordbog
Åndsvidenskaben bruger en terminologi, der indeholder ord og begreber, som ikke findes i det almindelige danske sprog. I VisdomsNettets ordbog kan du finde en forklaring på de fleste af Åndsvidenskabens begreber og udtryk.
Hvis du scroller ned i bunden af skærmen, kan du vælge mellem alle bog-staver i alfabetet. Klik på det ønskede bogstav. Derefter kan du bladre ved at klikke pÅ siderne 1, 2, 3 ... osv.
Det opslåede ord
Nirmanakaya
Betydning
(Sanskrit). Nirmanakaya stammer fra ”nirmana”, der betyder ”at skabe” eller ”magisk skabelse” og ”kaya”, der betyder ”krop”. En Nirmanakaya er et menneske, som har opnået den meget høje indvielse, der betegner Buddha-embedet – den tredje Bardo-tilstand eller transformationslegemet. I stedet for at træde ind i Nirvana eller iføre sig Dharmakaya-klædningen (som begge for evigt udelukker den indviede fra menneskehedens verden) fortsætter den Buddha-indviede sit arbejde for at hjælpe menneskeheden. Åndsvidenskaben oplyser, at Gautama Buddha er en Nirmanakaya, og på grund af den store forsagelse for menneskehedens skyld, kender man ingen fra menneskeheden, der er højere indviet og oplyst end Gautama Buddha. De fuldkomne skabninger, der giver afkald på Nirvana og vælger et liv i selvopofrelse, bliver medlemmer af en usynlig gruppe, der beskytter menneskeheden inden for karmiske grænser. Arbejdet har relation til fortid, nutid og fremtid, og Hierarkiet, der er ansvarlig for den guddommelige plan for Jorden, modtager impulserne fra Shamballa via Nirmanakayaerne. Hierarkiets mestre gentager derefter processen, og den intelligente og sensitive del af menneskeheden modtager inspirationen. Mestrene arbejder primært gennem ”den nye verdenstjenergruppe”. Fra det højeste bevidsthedsplan, der kaldes det atmiske plan, som er udtryk for den åndelige vilje, strømmer impulsen ned og præger idéen i mentalt stof på mentalplanet. Selv om idéen er subtil, er der en klar forskel mellem formål og vilje, og den er tydelig for den avancerede indviede. Den dualistiske karakter af den planetariske manifestation og det solare udtryk viser sig som formål og vilje. Medlemmerne af ”Rådet” i Shamballa kender forskellen, og derfor er de henholdsvis ”garanter for formålet” og ”vogtere af viljen”. Vilje er aktiv. Formål er passiv. Formålet afventer resultatet af viljens aktivitet. De to grupper er afspejlet i Nirmanakayaernes hierarkiske cirkler. Hierarkiets mestre arbejder ikke alene med at udvide deres sensitivitet over for det planetariske systems formål, men også evnen til at formulere formålet for Shamballas Råd. I interplanetarisk forstand kommunikerer de med Nirmanakayaerne inden for Jordens bevidsthedsfelt. Deres kontemplative aktivitet er fokuseret på antahkaranaen, der forbinder Hierarkiet med Shamballa og menneskeheden med Hierarkiet. På samme måde som Nirmanakayaerne, der er en gruppe kontemplative indviede, som arbejder i dyb meditation mellem Hierarkiet og Shamballa, er der en endnu mere ophøjet gruppe, der kaldes ”Stråleherrerne”. De befinder sig i den dybeste kosmiske meditation i bevidsthedsområdet mellem Jorden og Jordens søsterplanet Venus. Selv blandt mestrene i Hierarkiet er kun få bevidste om konsekvenserne af kraften, der strømmer fra Sollogos eller de store reservoirer af åndelig kraft. Det er kun gruppen af kontemplative i Hierarkiet, som kaldes Nirmanakayaer, der er bevidst modtagelige over for den højere indflydelse, og kun når indflydelsen er blevet nedtrappet af bestemte magtfulde skikkelser i Shamballa. (Se også Dharmakaya, Nirvana og Shamballa). |