VisdomsNettets Åndsvidenskabelige Ordbog
Åndsvidenskaben bruger en terminologi, der indeholder ord og begreber, som ikke findes i det almindelige danske sprog. I VisdomsNettets ordbog kan du finde en forklaring på de fleste af Åndsvidenskabens begreber og udtryk.
Hvis du scroller ned i bunden af skærmen, kan du vælge mellem alle bog-staver i alfabetet. Klik på det ønskede bogstav. Derefter kan du bladre ved at klikke pÅ siderne 1, 2, 3 ... osv.
Det opslåede ord
Karanopadhi
Betydning
(Sanskrit). Karanopadhi består af ”karana”, der betyder ”årsag”, og ”upadhi”, der betyder ”base”, ”redskab”, ”legeme” eller ”forklædning”. Karanopadhi er ”årsagslegemet” eller ”kausallegemet”. Den kaldes karanopadhi − ”grundlaget for årsagen” − af taraka raja yogierne. Det er sjælens legeme på kausalplanet – sjælens eget plan − og det er udgangspunkt for utallige inkarnationer i den fysiske verden. Upadhi – den anden del af ordet – oversættes ofte med ”redskab”, men selv om ”redskab” giver den umiddelbare betydning, får man ikke ordets essentielle betydning, som er ”klædning”, ”forklædning” eller ”maske”, som menneskets monade (ånd) ifører sig, når den manifesterer sig på de lavere planer. Esoterisk set kan man næsten sætte lighedstegn mellem karanopadhi og maya eller de illusoriske forklædninger, som monaden beliver og manifesterer sig i. Betydningen af karanopadhi er derfor dual. Den første er nem at forstå, for årsagen til at skabe reinkarnerende personligheder er avidya, som snarere betyder uvidenskabelig end uvidenhed, for når den reinkarnerende enhed gennem mange inkarnationer i stof, form og legemer har afkastet stoffets og legemernes lænker og har erhvervet sig selvbevidst erkendelse af sine egne guddommelige kræfter, og derved har gennemskuet maya, bliver den det, der kaldes en jivanmukta. Det er kun ufuldkomne sjæle, der er forpligtet af naturens cykliske lov til at gennemgå de gentagende inkarnationer på det fysiske plan for at lære selvkontrol og herredømme over alle naturens eksistensplaner. Efterhånden som der sker fremskridt inden for viden, visdom og medfølelse, ligner den reinkarnerende enhed sin åndelige modpol mere og mere, og bliver mindre underlagt avidya. Karanopadhi svarer til ananda-maya-kosha i den vedantiske klassificering, og til sushupti, der er en dyb, drømmeløs, sovende tilstand. (Se også Ananda-maya-kosha, Anna-maya-kosha, Avidya, Jivanmukta, Karana-Sharira, Karanatman, Kausallegeme, Mana-maya-kosha, Maya, Monade, Sjæl, Solengel, Sushupti, Vidya og Vijnana-maya-kosha). |