VisdomsNettets Åndsvidenskabelige Ordbog
Åndsvidenskaben bruger en terminologi, der indeholder ord og begreber, som ikke findes i det almindelige danske sprog. I VisdomsNettets ordbog kan du finde en forklaring på de fleste af Åndsvidenskabens begreber og udtryk.
Hvis du scroller ned i bunden af skærmen, kan du vælge mellem alle bog-staver i alfabetet. Klik på det ønskede bogstav. Derefter kan du bladre ved at klikke pÅ siderne 1, 2, 3 ... osv.
Det opslåede ord
Dhyani-Buddha
Betydning
(Sanskrit). Dhyani-Buddha bestÃ¥r af roden â€dhyaiâ€, der betyder â€at meditere†eller â€at overvejeâ€, og â€buddhaâ€, som stammer fra roden â€budhâ€, der betyder â€at opfatteâ€, â€at vække†eller â€at vÃ¥gne opâ€. Buddha er en titel – ikke et navn. Dhyani-Buddhaer er de evige urtyper for de jordiske Buddhaer. Iflg. Ã¥ndsvidenskaben er der syv, hvoraf endnu kun fem har manifesteret sig gennem fysiske Buddhaer. Syntesen af de syv er Avalokiteshvara. Der er tale om to hierarkier af Ã¥ndelige skabninger, der har udviklet det nuværende kosmos. Det ene er Dhyani-Buddhaerne eller â€arkitekterneâ€, som i enhed skaber den højere og mere Ã¥ndelige side, og reelt danner de en linje, der har form af en lysende bue. Den anden er Dhyan-Chohanerne, â€bygherrerne†eller â€ingeniørerneâ€, som udgør den lavere og relativt mere materielle side, og de danner en linje, som (kun fra det høje synspunkt) er en skyggefuld bue. Ofte bruges udtrykket Dhyan-Chohaner om begge linjer. Der er som sagt syv Dhyani-Buddhaer, sÃ¥dan at der for hver runde i en syvfoldige planetarisk kæde er en herskende Dhyani-Buddha eller kausal Buddha. I menneskehedens nuværende 4. runde er den under overvÃ¥gning af en Dhyani-Buddha, der tilhører 4. grad i det guddommelige hierarki. De Dhyani-Bodhisattvaer, der overvÃ¥ger planeterne i hver runde af den planetariske kæde, bestÃ¥r af strÃ¥ler fra rundens Dhyani-Buddha. Det er Dhyani-Buddhaen for menneskehedens 4. runde – â€Faderen i Himlen†− som er den store initiativtager eller den, der yder det store offer. StrÃ¥len strømmer igennem alle individuelle skabninger, og det er derfra mennesket trækker sit Ã¥ndelige liv og sin Ã¥ndelige næring, for livet kommer direkte fra den hierarkiske skabning, som alle mennesker er forankret i. I forhold til menneskeheden er Dhyani-Buddhaen psykisk og Ã¥ndeligt nøjagtig det samme, som menneskets sjæl er til de utallige skarer af elementære enheder, som udgør menneskekroppen. Ethvert menneskes Monade er udsprunget fra essensen af en Dhyani-Buddha. (Se ogsÃ¥ Avalokiteshvara, Bodhisattva, Buddha, Dhyan-Chohan og Monade). |