
VisdomsNettets Åndsvidenskabelige Ordbog
Åndsvidenskaben bruger en terminologi, der indeholder ord og begreber, som ikke findes i det almindelige danske sprog. I VisdomsNettets ordbog kan du finde en forklaring på de fleste af Åndsvidenskabens begreber og udtryk.
Hvis du scroller ned i bunden af skærmen, kan du vælge mellem alle bog-staver i alfabetet. Klik på det ønskede bogstav. Derefter kan du bladre ved at klikke pÅ siderne 1, 2, 3 ... osv.
Det opslåede ord
Chela
Betydning
(Hindi). Chela eller Cela betyder ”barn”. Iflg. arkaiske stavning er det Cheta (Ceta) eller Cheda (Ceda). En Chela er en discipel eller elev hos en yogi, en guru eller en vismand. I nutidens åndsvidenskab bruges betegnelsen mest om en mesters accepterede disciple. Forholdet mellem en lærer og en Chela er langt mere hellig end forholdet mellem forælder og barn. Årsagen er, at forældrene skaber den fysiske krop til den inkarnerende sjæl, hvorimod læreren bearbejder selve sjælen, giver mennesket kundskab, og lærer det at blive det, som det er i sin inderste natur – dvs. guddommelig. Chelaens liv eller Chelaens udviklingsvej er smuk og fyldt med glæde fra først til sidst, men processen kalder også alt ædelt og godt frem i Chelaen, for sjælens kræfter og egenskaber skal aktiveres for at opnå og fastholde den intellektuelle og åndelige storhed, der kendetegner mestrene, for det er mesterskab, der venter for enden af discipelskabets vej. Det er imidlertid ikke noget, man opnår til sig selv, for enhver egoistisk tanke er en forhindring på vejen. Naturligvis er processen en fordel for den enkelte, men den dybe idé er, at alle egenskaber tilhører sjælen, og de skal omsættes til aktivt tjenestearbejde for hele menneskeheden. Det er den kongelige vej, som det enkelte menneske selv skal tilbagelægge. De kvalifikationer, der forventes af en Chela, er: 1) Perfekt fysisk sundhed. 2) Total psykisk og fysisk renhed. 3. Et uselvisk mål – dvs. universel næstekærlighed og medfølelse med alle levende skabninger. 4. Ærlighed og urokkelige tro på karmaloven og uafhængighed af enhver kraft i naturen, der kan gribe forstyrrende ind. Det er en regel om, at kursen i livet ikke blokeres af nogen instans – heller ikke af eksoteriske ceremonier. 5. Mod i enhver nødsituation − også selv om der er fare for Chelaens eget liv. 6. Intuitiv modtagelighed over for ens egen natur, som er legeme for den manifesterede Avalokitesvara eller guddommelige Atman. 7. Rolig upersonlighed i forhold til den objektive og forgængelige verden, men samtidig påskønnelse af alt det, der udgør den ydre verden. ”Sådan var kravene til den, der aspirerede til optagelse som Chela. Men bortset fra det første punkt, som kun i undtagelsestilfælde kunne fraviges, krævede man kun, at de øvrige punkter skulle være mere eller mindre udviklet i aspirantens indre natur, før Chelaen kom på prøve”. (Se også Atman, Avalokitesvara, Discipel, Guru, Yogi og Yogini). |