
VisdomsNettets Åndsvidenskabelige Ordbog
Åndsvidenskaben bruger en terminologi, der indeholder ord og begreber, som ikke findes i det almindelige danske sprog. I VisdomsNettets ordbog kan du finde en forklaring på de fleste af Åndsvidenskabens begreber og udtryk.
Hvis du scroller ned i bunden af skærmen, kan du vælge mellem alle bog-staver i alfabetet. Klik på det ønskede bogstav. Derefter kan du bladre ved at klikke pÅ siderne 1, 2, 3 ... osv.
Det opslåede ord
Buddhi
Betydning
(Sanskrit). Ordet er afledt af sanskrit-roden â€budhâ€, og ordet kan sammenlignes med Buddha, â€den oplyste†– en oplysning, som stammer fra egen erkendelse − og Bodhisattva, â€den, der er født med intelligens og Ã¥ndelige egenskaber†(dvs. medfødte egenskaber). Buddhi er det næsthøjeste princip i menneskets udvikling. Buddhi er den Ã¥ndelige sjæl, den Ã¥ndelige skelneevne, kanalen til guddommelig inspiration, der strømmer fra Atma til sjælen, og derfor er det den Ã¥ndelige samvittighed, der gør det muligt for mennesket at skelne mellem godt og ondt. NÃ¥r det Buddhiske princips kvaliteter er vækket, repræsenterer den de højere dømmekraft, øjeblikkelig forstÃ¥else, skelneevne, intuition, ubetinget kærlighed og derfor universel tilgivelse. I Ã¥ndsvidenskaben tales der om det Buddhiske plan og menneskets Buddhiske legeme. I Vedanta kaldes det Buddhiske legeme Anandamaya-Kosha. Det kaldes ogsÃ¥ â€salighedslegemet†eller â€sollegemetâ€, og det er det legeme, som den indviede fungerer i, nÃ¥r han/hun har løftet sin bevidsthed til det Buddhiske plan. Buddhi er desuden evnen til visdom og intelligens til forskel fra Bodhi, der er selve kundskaben og intelligensen. Det er det 6. princip i menneskets opbygning, nÃ¥r man tæller nedefra og opad. Det er et legeme, der bestÃ¥r af ren, universel Ã¥nd, og derfor er det en uadskillelig del af Atman. Essentielt er det Akashas eller Alayas højeste plan. Buddhi stÃ¥r i samme forhold til Atman − i kosmisk mÃ¥lestok − som Mulaprakriti til Parabrahman. Buddhi bruger Manas som klædning, og førstnævnte er pÃ¥ samme mÃ¥de et lager for frugterne fra de mange inkarnationer i den fysiske verden, og derfor kaldes Buddhi ofte bÃ¥de Manas’ frø og blomster. Buddhi er i sandhed center for Ã¥ndelig bevidsthed, og derfor er Buddhis egenskaber og kvaliteter evige. Det renere og højere aspekt af Manas skal vækkes ved at løfte bevidstheden op til Buddhi og aktivere den vigtige energi, som findes i Buddhi, for pÃ¥ den mÃ¥de bliver Buddhi aktivt i menneskets liv. Buddha og Kristus var eksempler pÃ¥ vismænd, hvor de almindeligvis latente Buddhiske kvaliteter kom til udtryk ved hjælp af et menneskelegeme. Buddhi kommer mere eller mindre bevidst til udtryk pÃ¥ det fysiske plan af en kraft, der hentes fra Manas efter hver inkarnation. â€En ren Ã¥ndelig Buddhi (guddommelig sjæl) kan ikke have en uafhængig (bevidst) eksistens før â€gnistenâ€, der udspringer fra det universelle 6. princip − den rene essens eller oversjælen − som er a) passeret gennem alle elementale former i den stoflige verden i en Manvantara, b) har opnÃ¥et individualitet − først via naturlige impulser, og derefter ved selvskabt og selvudviklet indsats (kontrolleret af Karma), og derfor er steget gennem alle niveauer af intelligens fra den laveste Manas til den højeste − fra mineralriget og planteriget op til den helligste Dhyani-Buddhaâ€. I menneskets opbygning er Buddhi en strÃ¥le fra det kosmiske princip Mahabuddhi eller Adi-Buddhi, som er et synonym for Alaya, Pradhana eller 2. Logos, mens Akasha i dets højere aspekter er identisk med Alaya. (Se ogsÃ¥ Adi-Buddhi, Akasha, Alaya, Anandamaya-Kosha, Atma, Atma-Buddhi, Atma-Buddhi-Manas, Atman, Bodhi, Bodhisattva, Buddha, Buddhisk plan, Karma, Logos, Manas, Manvantara, Mulaprakriti, Parabrahman, Pradhana, Urvasi og Vedanta). |