VisdomsNettets Åndsvidenskabelige Ordbog
Åndsvidenskaben bruger en terminologi, der indeholder ord og begreber, som ikke findes i det almindelige danske sprog. I VisdomsNettets ordbog kan du finde en forklaring på de fleste af Åndsvidenskabens begreber og udtryk.
Hvis du scroller ned i bunden af skærmen, kan du vælge mellem alle bog-staver i alfabetet. Klik på det ønskede bogstav. Derefter kan du bladre ved at klikke pÅ siderne 1, 2, 3 ... osv.
Det opslåede ord
Brahman
Betydning
(Sanskrit). Brahman er symbol pÃ¥ den kosmiske Ã¥nd. Nogle gange kaldes Brahman fejlagtigt for Brahma eller Brahm. Brahman er hinduernes betegnelse for Det Absolutte. Brahman er det samme som vedantinernes Parabrahman – det ufattelige, det evige, det altgennemtrængende princip, hvorfra alt udgÃ¥r, og hvortil alt vender tilbage. Brahman er upersonlig, uden køn, uden egenskaber og kaldes derfor DET. Brahman mÃ¥ ikke forveksles med Brahma. Begrebet Brahman var vanskeligt at fatte for de fleste mennesker, og derfor omdannede man det abstrakte begreb til en konkret guddom, og den vediske skabergud Prajapatis egenskaber blev overført til Brahman. Brahman er Den Ene Virkelighed, Det Absolutte, Universets upersonlige, øverste og uerkendelige princip – dvs. den essens, som alt udstrÃ¥les fra, manifesteres, og som alt vender tilbage til. Brahman er immateriel, ufødt, evig, uden begyndelse og uden slutning. Brahman er altgennemtrængende. Brahman beliver og besjæler alt fra den højeste guddom til det mindste atom. Det involverer bÃ¥de den essentielle bevidsthed og ursubstansen og dermed kosmos’ Ã¥ndelige grundlag. Det er Ã¥rsagen til alle Ã¥rsager, og derfor kaldes det ofte â€den umanifesterede Logos". H.P. Blavatsky siger: â€Brahma (noumena), hviler aldrig, for DET ændrer sig aldrig og ER altid, selv om man ikke kan sige, at DET befinder sig nogen stederâ€. Den verden, man erkender, er en fænomenverden og ikke en verden af ting i sig selv (noumena). Som den essentielle kosmiske bevidsthedskilde og Ã¥ndelig substans, er Brahman Ã¥rsagen eller det kosmiske Selv. Som individuel skabning bliver Brahman til Kshetrajna, den Ã¥ndelige sol i det enkelte menneske. Essensen i enhver skabning eller enhed fra kosmos til det fysiske atom er selve Brahman, og det er Ã¥rsag til den kendte udtalelse: â€Tat Tvam Asi†(Du er DET). Fra Brahman stammer de forskellige kosmiske Brahmaer – dvs. udvidelse fra Den Ene til mangfoldighed. Brahman iværksatte ikke selv evolutionen eller skabelsen, men han viste forskellige aspekter af sig selv i kraft af udstrÃ¥ling. Puranaerne siger, at Trimurtien, der bestÃ¥r af Brahma, Vishnu og Shiva, er udtryk for Brahmans oprindelige udstrÃ¥linger. Brahman er androgyn og med en natur, der bestÃ¥r af bevidsthed og livssubstans, og der er en klar skelnen mellem det upersonlige, øverste, altgennemtrængende, immanente kosmisk princip, der er uden begyndelse, og de forskellige Brahmaer, der er periodiske manifestationer af de højeste energier, som strømmer ud fra den androgyne Brahman ved begyndelsen af hver Manvantara. Og de forskellige Brahmaer integreres igen i Brahman, nÃ¥r den kosmiske cyklus nærmer sig Pralaya. Filosofisk set er Brahman indesluttet i sit eget slør eller Shakti, der kaldes Pradhana, som er det højeste kosmiske princip i ethvert univers − ligesom Brahma pÃ¥ samme mÃ¥de er indesluttet i uadskillelige Shakti’er, der kaldes Prakriti. Og i endnu større verdener er det Mulaprakriti, der indhyller Parabrahman. Derfor har man: Parabrahman-Mulaprakriti, Brahman-Pradhana og Brahma Purusha-Prakriti. (Se ogsÃ¥ Brahma, Kshetrajna, Logos, Manvantara, Parabrahman, Pradhana, Prajapati, Prakriti, Pralaya, Puranaer, Purusha, Trimurti, Shakti, Shiva, Vedanta, Vedantiner og Vishnu). |