VisdomsNettets Åndsvidenskabelige Ordbog
Åndsvidenskaben bruger en terminologi, der indeholder ord og begreber, som ikke findes i det almindelige danske sprog. I VisdomsNettets ordbog kan du finde en forklaring på de fleste af Åndsvidenskabens begreber og udtryk.
Hvis du scroller ned i bunden af skærmen, kan du vælge mellem alle bog-staver i alfabetet. Klik på det ønskede bogstav. Derefter kan du bladre ved at klikke pÅ siderne 1, 2, 3 ... osv.
Det opslåede ord
Brahma
Betydning
(Sanskrit). Brahma stammer fra roden â€brihâ€, der betyder â€at ekspandereâ€, â€at vokseâ€, â€at befrugteâ€. Brahma er den første gud i hinduernes Trimurti, der bestÃ¥r af Brahma (skaberen), Vishnu (opretholderen) og Shiva (nedbryderen). Brahma er den guddom i den indiske mytologi, der repræsenterer Universets skabende kraft, som kommer til udtryk ved begyndelsen af hver ny Manvantara (manifestationsperiode) for igen at forsvinde, nÃ¥r Pralaya (hvileperioden) begynder. Brahma er Logos, â€Ordet†og â€den personlige gudâ€. I modsætning til â€DETâ€, som er upersonligt, kaldes Brahma i teksterne â€Han†– specielt som første aspekt eller første person i den hinduistiske Trimurti. Brahma er en personifikation af det upersonlige begreb Brahman, som er det højeste princip i tilværelsen − Det Absolutte. Brahma er den livgivende, ekspansive naturkraft i dens evige og periodiske Manvantaraer. Brahma stÃ¥r for solsystemets Ã¥ndelige, udviklende bevidsthed, som ogsÃ¥ kaldes â€Brahmas æg†(Brahmanda). Brahma er skaberen, som er et abstrakt begreb eller en idé. Efter at have udviklet sig fra Verdenssjælen, og udskilt sig fra den første Ã¥rsag, udstrÃ¥ler han hele naturen ud af sin egen essens. Han stÃ¥r ikke over naturen, for han er en del af den. Brahma og Universet udgør én skabning, og hver eneste partikel i alt, hvad der er skabt, er essentielt ét med Brahma, fordi alle partikler er Brahma. Vishnu Purana forklarer, at levende skabninger, selv om de nedbrydes (i deres individuelle former) i perioder med opløsning, alligevel bliver pÃ¥virket af gode eller onde tanker, følelser og handlinger fra tidligere liv. Ingen fritages for selvskabte konsekvenser. NÃ¥r Brahma skaber en ny verden, er alle skabninger efterkommere af hans vilje. Brahman er bÃ¥de en maskulin og en androgyn guddom, og derfor har Brahman to betydninger. I det maskuline aspekt (Brahma) er der tale om energien under udvikling i det kosmiske æg, og det adskiller sig fra det androgyne aspekt (Brahman). Brahma er Brahmans redskab eller form. Vishnu Purana forklarer, at Brahma i sin helhed hovedsageligt har et aspekt af Prakriti (Universets grundlæggende bestanddel) − bÃ¥de udviklet og uudviklet (Mulaprakriti) − og desuden et aspekt af Ã¥nden og tiden. Brahma, som â€kimen af det ukendte mørkeâ€, er det materiale, som alt opstÃ¥r af og udvikler sig fra − som edderkoppespind, der skabes af edderkoppen, og som skum, der skabes af vandet osv. Det er et billede pÃ¥ skaberen Brahma, hvis navn stammer fra roden â€brihâ€, der betyder â€at ekspandere†og â€at vokseâ€. Brahma udvides og Universet væves ud af Brahmas egen substans. Det samme princip finder man i alle ægte filosofiske systemer − selv nÃ¥r det drejer sig om Verdensægget eller cirklen (eller nullet), som symboliserer den grænseløse uendelighed, der omtales som â€DETâ€, og Brahma, der er den første byggesten, som kaldes den maskuline guddom, dvs. det befrugtende princip. Iflg. Aitareya-Brahmana, manifesterer Brahma sig som Prajapati (skabningernes herre), og først og fremmest med tolv egenskaber, der alle er repræsenteret af tolv guder, som symboliserer: 1) Ild − 2) Solen − 3) Soma, som giver alvidenhed − 4) Alle levende skabninger − 5) Vayu eller æteren − 6) Død eller nedbrydningens Ã¥ndedræt, Shiva − 7) Jorden − 8) Himlen − 9) Agni, den immaterielle ild − 10) Aditya, den immaterielle og usynlige Sol − 11) Tankesindet − 12) Den store uendelige cyklus, â€som ikke kan standsesâ€. I en af sine faser er Brahma derfor det synlige univers, og hvert eneste atom i alt er hovedsagelig Brahma selv. Brahma personificerer symbolsk de kollektive skabere bag Universet og menneskeheden − Universet med alle dets utallige bevægelige og (tilsyneladende) ubevægelige genstande. Han er de fire grupper af skabende kræfter eller Dhyan-Chohaner. Brahma var i begyndelsen Purusha (Ã¥nd), men ogsÃ¥ Prakriti (stof). Senere opdelte han sig i to halvdele – Brahma-Vach (feminin) og Brahma-Viraj (maskulin). Udtrykket Brahma findes ikke i Vedaerne. (Se ogsÃ¥ Aitareya, Brahma, Brahman, Brahmanda, Brahma-Vach, Brahma-Viraj, Dhyan-Chohan, Logos, Manvantara, Mulaprakriti, Prajapati, Prakriti, Pralaya, Purana, Purusha, Soma, Trimurti, Veda og Vishnu-Purana). |