
VisdomsNettets Åndsvidenskabelige Ordbog
Åndsvidenskaben bruger en terminologi, der indeholder ord og begreber, som ikke findes i det almindelige danske sprog. I VisdomsNettets ordbog kan du finde en forklaring på de fleste af Åndsvidenskabens begreber og udtryk.
Hvis du scroller ned i bunden af skærmen, kan du vælge mellem alle bog-staver i alfabetet. Klik på det ønskede bogstav. Derefter kan du bladre ved at klikke pÅ siderne 1, 2, 3 ... osv.
Det opslåede ord
Ahamkara
Betydning
(Sanskrit). Ahamkara stammer fra â€ahamâ€, der betyder â€jeg†og â€karaâ€, der betyder â€skaber†eller â€udøver†fra roden â€at gøreâ€. Udtrykket stammer fra vedisk filosofi for over 3.000 Ã¥r siden, og det blev senere indarbejdet i hinduistisk filosofi – især Samkhya-filosofien. Ahamkara er et individualitetsprincip. Ahamkara er selvbevidsthed eller selvidentificering. Ahamkara er derfor personligheden, som pÃ¥ grund af uvidenhed opleves som adskilt fra den universelle enhed. Ahamkara i sit lavere aspekt kan derfor oversættes med egoisme, som stammer fra Avidya (uvidenhed). I Samkhya-filosofien er Ahamkara den 3. udstrÃ¥ling. Fra Prakriti (urnaturen eller ursubstansen) udgÃ¥r Mahat (den kosmiske hensigt), som er en betegnelse for den universelle bevidsthed, som efterfølgende skaber Ahamkara eller individualitet. Fra Ahamkara opstÃ¥r de fem Tanmatraer – de subtile former for elementer eller principper og â€de to serier af sanseorganerâ€. Iflg. Bhagavad-Gita manifesterer Prakriti sig i otte dele – â€jord, vand, ild, æter, rum (Kham-Akasa), tankesind (Manas), forstÃ¥else (Buddhi) og personlighed eller individualitet (Ahamkara)†– og det hele har relation til det objektive, som medfører en fejlagtig opfattelse af identitet eller identifikation med personligheden og livets formside. Som universel selvbevidsthed har Aham-kara et trefoldigt aspekt ligesom Manas. Opfattelsen af â€jeg†eller â€ego†er enten Sattva – â€ren stilhed†– eller det fremstÃ¥r som Raja – â€aktivitet†– eller det forbliver Tamas – â€træghed†eller â€inertiâ€. Det tilhører bÃ¥de Himlen og Jorden, og antager egenskaber fra begge. Ahamkara er et af de fire aspekter af Antahkarana (â€regnbuebroen†eller forbindelsesleddet mellem den højere og den lavere tænkeevne), der er beskrevet i hinduistisk filosofi. De andre tre aspekter er Buddhi, Chitta og Manas. I Uttara Mimamsa eller hinduismens Vedanta-gren siges det, at Ahamkara skal udryddes, og selv om det ikke diskuteres i detaljer i Bhagavad-Gita, sÃ¥ siger Krishna til Arjun, at Ahamkara skal fjernes – med andre ord skal mennesket være underordnet den kosmiske bevidsthed. Grunden er, at sjælen ikke er og ikke kan være til stede, nÃ¥r mennesket befinder sig i en tilstand af Ahamkara. NÃ¥r man forstÃ¥r begrebet Ahamkara, forstÃ¥r man sig selv og andre. Iflg. den vediske filosofi er man underlagt en tilstand af illusion, nÃ¥r man er i en tilstand af Ahamkara, for tankesindet er bundet til formens verden og manifesterede genstande og relationer. Det skabte er fænomener, der kan opfattes som noget, der befinder sig uden for selvet. Det kan være materielt (f.eks. en bil) eller immaterielt (f.eks. en ideologi). Personligheden er involveret i opbygningen af blændværk og illusioner. (Se ogsÃ¥ Aham, Antahkarana, Avidya, Bhagavad-Gita, Buddhi, Chitta, Mahat, Manas, Prakriti, Raja Guna, Samkhya, Sattva Guna, Tamas, Tanmatra og Veda). |