VisdomsNettets Åndsvidenskabelige Ordbog
Åndsvidenskaben bruger en terminologi, der indeholder ord og begreber, som ikke findes i det almindelige danske sprog. I VisdomsNettets ordbog kan du finde en forklaring på de fleste af Åndsvidenskabens begreber og udtryk.
Hvis du scroller ned i bunden af skærmen, kan du vælge mellem alle bog-staver i alfabetet. Klik på det ønskede bogstav. Derefter kan du bladre ved at klikke pÅ siderne 1, 2, 3 ... osv.
Det opslåede ord
Nefertete
Betydning
(Egyptologi). Nefertete betyder ”den smukke er kommet”. Nefertete var farao Amenhotep IV’s dronning og hustru. Amenhotep IV tog senere navneforandring til Akhenaton. Akhenatons religiøse revolution var med til at give Nefertete berømmelse, men det er ikke mindst de smukke statuer af dronningen, der har gjort hende berømt i nutiden. Akhenaton gav dronningen en fremtrædende rolle. Det begyndte i virkeligheden allerede under faderen, Amenhotep III, hvor kongen og dronningen blev vist sammen og i samme størrelse i modsætning til tidligere faraoner, som ofte henviste dronningen til en tilsyneladende ydmyg placering som lilleputstatue bag kongens ben. Hensigten var imidlertid ikke at nedgøre eller reducere det feminine princip, men at øge fokuseringen på det maskuline (sjælelige eller åndelige) princip. Egyptologerne mener, at Akhenaton introducerede en helt ny opfattelse af kongeparrets position i forhold til guderne. Esoterisk set er det korrekt, at solguden Aton, farao Akhenaton og dronning Nefertete som noget nyt lod sig afbilde som en guddommelig triade, hvor Aton symboliserede Gud og ånden, Nefertete repræsenterede stof og form, og Akhenaton var symbol på sjælen. Men det er vigtigt at bemærke, at den samme symbolik er velkendt i det gamle Egypten, hvor gudetriaden blev præsenteret af eksempelvis solguden Ra, gudinden Hathor og gudesønnen Horus. I ritualerne i alle tider var dronningen symbol på Hathor (stoffet og formen), kongen var symbol på Horus (sjælen), og syntesen af kongeparret repræsenterede guden Ra (ånden). Symbolikken i Akhenatons ”nye” triade repræsenterede derfor ikke noget grundlæggende nyt, og Akhenatons solreligion var derfor baseret på Egyptens accepterede og evige principper. |