
VisdomsNettets Åndsvidenskabelige Ordbog
Åndsvidenskaben bruger en terminologi, der indeholder ord og begreber, som ikke findes i det almindelige danske sprog. I VisdomsNettets ordbog kan du finde en forklaring på de fleste af Åndsvidenskabens begreber og udtryk.
Hvis du scroller ned i bunden af skærmen, kan du vælge mellem alle bog-staver i alfabetet. Klik på det ønskede bogstav. Derefter kan du bladre ved at klikke pÅ siderne 1, 2, 3 ... osv.
Det opslåede ord
Hathor
Betydning
(Egyptisk). Hathor er det græske ord for det oldegyptiske Het-Hert. Hathor var himmelgudinde, og hun blev bl.a. afbildet i skikkelse af en ko, fordi hun i legenderne blev omtalt som datter af solguden Ra og Nut. Moderen Nut symboliserer både Mælkevejen og kosmos – dvs. himmelrummet i sin helhed. Hinduismen har principielt samme symbolik, men i nutiden er idéen materialiseret, og derfor betragter man den fysiske ko som et særligt helligt og guddommeligt dyr. Andre gange er Hathor afbildet med menneskeansigt og ko-ører, og hun er en af de få fra den egyptiske gudekreds, der blev afbildet ”en face” i reliefferne. Endelig vises Hathor også i en kvindeskikkelse, hvor hun er kronet med to imponerende kohorn. Hathors navn betyder bl.a. ”ansigtets hus”. Gudinder symboliserer altid stof eller form. Hathor repræsenterer derfor et aspekt af stoffet, og er dermed et aspekt af åndsvidenskabens devarige. Devaerne er selve stoffet, men de er samtidig de kræfter, der opbygger alle former ved hjælp af deres eget stof. Stoffets mange former er skabt af åndens vilje. Det formes efter den guddommelige plan eller hensigt. Stoffet er derfor det ydre udtryk for en indre hensigt, og man kan derfor kun forholde sig til den guddommelige årsag og hensigt via virkningerne. Gud viser sig for mennesket via stoffet. Stoffet eller Hathor er derfor ”Guds ansigt” – eller ”sjælens ansigt”. Hathors navn betyder også ”Horus’ hus”. Horus er sjælen og Hathor er stoffet eller legemet (dvs. kausallegemet), som rummer sjælen. Derfor symboliserer hun ”Horus’ hus”, sjælens legeme eller sjælens tempel. Det er nøglen til det mytiske og hellige ægteskab mellem Hathor og Horus, som blev fejret hvert år, når Hathors statue blev ført fra Hathor-templet i Dendara til Horus-templet i Edfu 300 km. syd for Dendara. Ritualet symboliserer foreningen af menneskets sjæl og sjælslegeme på sjælens eget plan. Det guddommeliges natur er liv og kærlighed, og som datter af Ra symboliserede Hathor livsglæde og kærlighed. Den menige egypter betragtede hende som beskytter af gravide kvinder og som en slags fødselshjælper. Hendes forbindelse med undfangelse, frugtbarhed og fødsel kræver en esoterisk forklaring, for hun symboliserer både åndens befrugtning af sjælslegemet og sjælslegemets befrugtning af personligheden. Oprindeligt var Hathor en kosmisk gudinde, som var solguden Ras hustru og ”lysets moder”. I kosmogonien har ”lysets moder” forbindelse til skabelsen i kosmogonien, og det var hende, der oprindeligt skabte guddommens børn − Shu og Tefnut. Senere blev hun betragtet som ”den store moder”, der fødte alle guder og gudinder. Hun var derfor en personificering af ”Moder Natur”. Hun var tidligere tilknyttet alle Egyptens gudinder og alle deres egenskaber − men hendes primære titel var ”Amentis frue”. Grækerne identificerede Afrodite med Hathor. Astronomisk blev Hathor tilknyttet stjernen Sept (Sothis eller Sirius), der steg op ved morgengry på den første dag i det egyptiske nytår. (Se også Amenti, Dendara, Deva, Edfu, Horus, Horus den Anden, Horus den Ældre, Shu og Tefnut). |