
VisdomsNettets Åndsvidenskabelige Ordbog
Åndsvidenskaben bruger en terminologi, der indeholder ord og begreber, som ikke findes i det almindelige danske sprog. I VisdomsNettets ordbog kan du finde en forklaring på de fleste af Åndsvidenskabens begreber og udtryk.
Hvis du scroller ned i bunden af skærmen, kan du vælge mellem alle bog-staver i alfabetet. Klik på det ønskede bogstav. Derefter kan du bladre ved at klikke pÅ siderne 1, 2, 3 ... osv.
Det opslåede ord
Tibetanske dødebog
Betydning
(Tibetansk). Den Tibetanske Dødebog hedder ”Bardo Tödröl” på tibetansk, og det er det mest internationalt kendte og udbredte arbejde i tibetansk Nyingma-litteratur. ”Bardo” betyder ”mellemtilstand” og ”tödröl” betyder ”befrielse”. Titlen oversættes ofte sådan: ”Frigørelse via lydhørhed i mellemtilstanden”. Den Tibetanske Dødebog er en vesterlandsk titel, som giver associationer til den egyptiske dødebog, som også er en titel, der er en vesterlandsk oversættelse. Dødebogen fra det gamle Egypten hed ”Bogen om at træde ind i lyset” på oldegyptisk, og det var en manual, der skulle læses af det fysisk levende menneske, og som skulle vejlede det afdøde menneske i processerne i efterlivet. Den Tibetanske Dødebog er en religiøs tekst, der også omhandler bardo-tilstanden – mellemtilstanden – mellem død og ny fødsel. Den er også en guide, der hjælper den afdøde gennem de oplevelser, som bevidstheden gennemlever efter døden i intervallet mellem døden og den næste genfødsel. Guiden beskriver bl.a., hvordan det er muligt at dø på en måde, så man undslipper karma og opnår enhed med Altet. Teksten er en praktisk vejledning ved dødsfald, som det er tanken, at man skal læse før døden, eller som man skal læses højt for den døende eller henvendt til den afdøde for at sikre, at den døde får vejledning og hjælp til at erkende sin nye situation og være åben for de muligheder, der nu viser sig på forskellige stadier i efterlivet. Teksten indeholder også kapitler om forskellige tegn på, at døden er på vej, og ritualer, der skal udføres, når dødstidspunktet nærmer sig, eller når den har fundet sted. På den måde vil det for nogle mennesker være muligt at slippe for de lidelsesfyldte cyklusser af fødsel, død og genfødsel. Det er ikke meningen, at teksten skal læses i sin helhed, for den indeholder afsnit, der er tilpasset det enkelte menneskes åndelige udviklingstrin. Idéindholdet i teksten er af indisk buddhistisk oprindelse, men teksten er et autentisk eksempel på en selvstændig tibetansk religiøs litteratur. Iflg. tibetansk tradition blev Den Tibetanske Dødebog forfattet i det 8. årh. af Padmasambhava, og den blev nedskrevet af hans elev, Yeshe Tsogyal. Den blev efterfølgende opdaget af en tibetansk Terton, Karma Lingpa, i det 14. årh. Der findes varianter af dødebogen i forskellige tibetanske sekter. Den Tibetanske Dødebog blev første gang oversat til et europæisk sprog af den amerikanske teosof Walter Evans-Wentz (1878-1965), og den blev udgivet i 1927 af Oxford University Press. Dr. Walter Y. Evans-Wentz valgte titlen pga. parallellerne til den egyptiske dødebog. Døden og genfødslen i Deen Tibetanske Dødebog er adskilt af tre Bardoer eller mellemtilstande: 1) Chikhai Bardo eller ”Bardo i dødsøjeblikket”, som giver mulighed for at opleve ”virkelighedens klare lys”, eller i det mindste det nærmeste man er i stand til at komme på den rene åndelige tilstand. 2) Chonyid Bardo eller ”Bardo til erkendelse af virkeligheden”, der giver mulighed for at opleve visioner af forskellige Buddha-tilstande – eller det nærmeste man er i stand til at komme denne oplevelse. 3) Sidpa Bardo eller ”Bardo for genfødsel”, som giver mulighed for oplevelse af karmiske scenerier, som i sidste ende kan medføre genfødsel. Desuden nævnes der tre andre Bardoer: 1) Livets Bardo – dvs. almindelig dagsbevidsthed. 2) Dhyana Bardo – dvs. meditation. 3) Drømme Bardo – dvs. drømmestadier under normal søvn. Tilsammen udgør de seks Bardoer en overordnet klassificering af bevidsthedstilstande. Enhver bevidsthedstilstand kan reelt udgøre en ”mellemtilstand”, som befinder sig mellem andre bevidsthedstilstande. Faktisk kan enhver flygtig bevidsthedstilstand betragtes som en Bardo, fordi den befinder sig mellem de tidligere og de fremtidige tilværelser, og fordi det giver mulighed for at opleve virkeligheden, som altid er til stede. Men virkeligheden skjules af forestillinger og kaos, der skyldes tidligere fejlagtige handlinger. (Se også Bardo og Dødebog). |