Magi
Den samme problematik møder man i begrebet "magi". Når et fænomen får betegnelsen magi, skyldes det, at man ikke kender den naturlige forklaring på fænomenet, men det medfører selvfølgelig ikke, at fænomenet ikke har en naturlig forklaring. Menneskeheden kender den bare ikke på nuværende tidspunkt, og det åbner mulighed for, at man kendte forklaringen engang i fortiden. Den åndsvidenskabelige forsker C.W. Leadbeater gav klart udtryk for nutidens problem, da han sagde:
"Det er en fejl at tro,
at grænsen for ens egen opfattelsesevne
også er grænsen for, hvad der kan opfattes".
Den tibetanske mester Djwhal Khul bekræfter de gamle egypteres evne til fysisk skabelse ved hjælp af magiske evner, for han har sagt:
"Jeg vil minde om, at i Egypten, hjemstedet for den gamle magi, var det magiske arbejde direkte koncentreret om at skabe fysiske virkninger og stoflige resultater, og at magikerens arbejde kom til udtryk i den imponerende skabelse af de gamle gigantiske bygningsværker, som i deres tavse og uberørte storhed tiltrækker sig arkæologers og rejsendes opmærksomhed."
Alice A. Bailey: The destiny of the Nations, p. 118
Denne udtalelse fra en tibetansk mester har ikke store chancer for at blive taget alvorligt af nutidens forskere, men man ser heldigvis, at nogle af nutidens tænkere tager mod til sig, og udfordrer de anerkendte teorier. Eksempelvis kom professor i arkitektur ved Cairo Universitet, Ibrahim Sayed Karim, med denne dristige udtalelse:
"I virkeligheden byggede faraonerne pyramiderne ved at ophæve tyngdekraften. Elektrostatiske ladninger og lydvibrationer blev brugt til at løfte og stable de enorme tonstunge stenblokke. Jeg har fundet disse informationer på to papyri – den ene i en grav for en arkitekt ved Karnak-templet – den anden i Louvre. Faraonerne kendte mange kosmiske kræfter, og de udnyttede dem til at nå deres videnskabelige mål. Denne teori bringer mange tidligere teorier om pyramidernes konstruktion i miskredit."[1]
Udtalelsen blev mødt med en storm af protester fra andre forskere, men professoren forsvarede sig med sund logik, for han sagde, at det kan bevises, at de anerkendte teorier om bygningen af den store pyramide ikke er mulige, og han foretrak en teori, der måske er mulig, frem for en teori, der beviseligt er umulig.
_________________________________
[1] Cairo Times, 6.-19. august 1998
_________________________________
|