Symbolets form
Ifølge Patanjali skal der først fokuseres på formen. Det involverer en forståelse af hele symbolets struktur. Symbolets form − med alle de mindre former den består af − opfattes ved hjælp af synet. Det er det første og mindst vigtige stadie, og for den mere erfarne studerende har det ikke større betydning end formen på og antallet af de ord og sætninger, der er i en lærebog. Mens formen iagttages, spirer en erkendelse frem − formen er ganske enkelt et symbol på en indre kvalitet.
Formens karakter
Derefter følger en erkendelse af formens karakter eller natur. Hvilken subjektiv energi udtrykker formen? Hvad er karakteren af den kraft, der ser ud til at strømme gennem den? Hvilken følelse vækker symbolet? Her vil det være passende at citere den gamle forfatter:
”Om formerne opfattes eller ej afhænger af den opfattende bevidstheds latente egenskaber.”
Manglende evne til at forstå eller fortolke et symbol er udtryk for en mangel hos den studerende. Ethvert menneske er en åndelig kraft eller sjæl, der kommer til udtryk gennem en form, og denne form er et symbol på sjælens udviklingstrin og manifestationsevne. Sjælen har et tankemæssigt udtryksmiddel på mentalplanet, og tanken går videre til astralplanet, hvor tankens særlige karakter kommer til udtryk. I denne forbindelse er det interessant at bemærke, at mennesker normalt vurderer hinanden ud fra den karakter, de udstråler, og ikke ud fra det fysiske udseende. Man kan lide eller ikke lide andre mennesker på grundlag af deres karakter. Det er denne ide, der toner frem, når man studerer symbolik − og det er her begrebet farvning kommer ind i billedet.
Formens formål
Det tredje stadie er endnu mere subjektivt, og det er først og fremmest på dette niveau, at symboler bruges i træningen af disciple. Efter studiet af formen og karakteren drejer det sig nu om formålet, motivet og selve ideen, som ligger skjult bag symbolet. Mens man koncentrerer sig om betydningen af ideen, bliver man opmærksom på den arketypiske verden, som er grundmønstret for alle manifesterede ting, og som en discipel skal kunne forstå, hvis disciplen ønsker at samarbejde intelligent med planen. Det går op for disciplen hvilken del af planen, der er den motiverende faktor i symbolet. På denne måde kontaktes helheden gennem delen og bevidstheden udvides.
|