Anden stråle
Efter dette kom endnu en vigtig inkarnation, men denne gang primært for departementet for organisation, mere end for departementet for religion. Det var den højt respekterede Sankaracharya, der rejste i Indien og grundlagde fire hovedklostre og Sannyasin-ordenen.
Der har været en del forvirring på grund af det faktum, at en lang række af ledende skikkelser, der har stået i spidsen for klosterordenerne, også har taget titlen Sankaracharya. At tale om Sankaracharya, svarer til at tale om paven, uden at forklare præcis hvilken pave, der sad i pavestolen. Den ophøjede grundlægger, der her henvises til, må ikke forveksles med de mere kendte indehavere af embedet, som cirka 700 e.Kr. skrev en omfattende serie af kommentarer til Bhagavad-Gita og nogle af Upanishaderne.
Disse tre oplyste lærere, der fulgte hurtigt efter hinanden i Indien, gav i fællesskab en frisk impuls til hver af de tre udviklingsveje. Buddha grundlagde en religion, der giver detaljerede retningslinjer for det daglige liv, som de, der følger handlingens vej, har behov for. Sankaracharya stod for den metafysiske undervisning, der blev givet til de, der følger visdommens vej. Herren Maitreya (i skikkelse af Krishna) var et sublimt forbillede for dem, der betragter hengivenhedens vej som den direkte vej til sandheden. Men kristendommen må anses for den nye Bodhisattvas første forsøg på at opbygge en religion, der skulle brede sig til de nye kulturer, for hans arbejde som Krishna var specielt beregnet til Indien.
For de studerende, der ønsker at trænge dybere ind bag den indre og mystiske betydnings ydre form, vil det være interessant at kende den stråle, som Buddha, Bodhisattvaen og Kuthumi fungerer på, for de giver alle udtryk for en særlig manifestation af Sollogos’ andet aspekt − den anden person i den hellige treenighed – eller 2. stråle.
|