MOZART
- EN FRONTLØBER
Af Viveca Servatius Fra The Beacon
(Oversættelse Ebba Larsen)
Du kan frit downloade materialet "MOZART - EN FRONTLØBER" af Viveca Servatius. For at kunne læse filen, skal du have programmet Acrobat Reader, som du kan hente på www.adobe.com/dk - det er gratis. Materialet downloades ved at klikke på pdf-filen i ruden til højre.
OBS!
Klik på den øverste artikel til højre, hvis du ønsker at downloade artiklen.
Klik på den nederste artikel, hvis du ønsker at læse den på internettet. Du kan vende artiklens sider ved at klikke på sidernes hjørner!
Vi har brug for din støtte
VisdomsNettet er en fond, der ikke ejes af nogen, og alle arbejder gratis. Arbejdet opretholdes alene af donationer, og alle bidrag er altid velkomne. Dit bidrag kan indsættes på … Danske Bank - Reg. 1551 - girokonto nr. 1-697-3335 - SWIFT-BIC: DABADKKK - IBAN: DK11 3000 0016 9733 35
På forhånd tak!
MOZART
- EN FRONTLØBER
Ny musikstil
En stor komponist er normalt et menneske, der samtidig med at fuldkommengøre en eksisterende musikstil også udvikler et grundlag til en ny musikstil. Den vil i begyndelsen ofte virke uforståelig for et større publikum, men med tiden kan den blive betragtet som stor og udødelig kunst, der berører lytterne på en hel speciel måde. Af og til kan en komponist opnå dette ved at udvikle gamle musikalske sekvenser, og af og til ved helt at udelade dem. Palestrina, Bach, Mozart, Beethoven, Liszt og Mahler hører til den kategori.
Forfatteren Cyril Scott skriver i sin bog Music − Its Secret Influence Throughout the Ages, at flere af de store komponister har medvirket til, at vigtige tanker er blevet udviklet i verden. Det er interessant at bemærke, at Cyril Scott ikke inkluderer den komponist, der for det meste betragtes som den største blandt alle − Wolfgang Amadeus Mozart. Derfor er det særligt interessant at analysere denne mesters betydning. På hvilket niveau ligger Mozarts musik, og på hvilket niveau ligger hans betydning som frontløber?
|