Opdelinger er en illusion
I den proces, "hvor mennesket – treenigheden − bliver en dualitet",[1] smøger man de mentale skjorteærmer op for at arbejde som "sjæl på sit eget niveau" (sjæl som en syntese – ikke som en enhed) for efterhånden at opdage, at alle symbolske og abstrakte niveauer dybest set er ét. Bortset fra misfortolkninger og hæmninger, findes der ingen forestående opdelinger eller planer, verdener eller niveauer, der inddeler forståelse i grader inden for den abstrakte tænkeevnes uendelige storhed (også kendt som det individuelle monadiske sind eller mesterens sind, det højere, det solare eller shamballiske sind, Faderens hus, Guds vilje). Man holder sig selv uden for. På grund af at det ikke længere er meningen, at de konceptuelle verdener skal være skjulte eller tilslørede, er de effektive emner i en begyndende forskning, hvor der skabes tilsyneladende, vilkårlige og kunstige "opdelinger", der er bedre til at stimulere en bevidst erkendelse af enhed. Intet mere eller mindre. Den universelle abstrakte tænkeevne ER.

Bevidsthedslinks
Ved at benytte software til at vise en bevidsthed, der relaterer personlighed og monade (eller menneskehed og Shamballa) afhængig af interesse, kan det guddommeligt abstrakte muligvis blive tydeligere ved at pege på, at monade og Shamballa er subtile former for "mental hypertekst". Når man går ind på en hjemmeside på internettet og lader pilen pege på bestemte ord, sætninger, ikoner eller billeder, så ændrer et enkelt klik billedet, og flere informationsniveauer bliver tilgængelige i en artikel om samme emne. Dobbeltklik på teksten fører frem til tilknyttede informationskilder, der giver adgang til nye links. For at lette udforskningen har man med computersprog kaldt det for HTPL (HyperTextPulseLink). Mange informationsniveauer (eller højere og lavere relationer) forbindes eller linkes på den måde. Bemærk at i esoterisk terminologi er den abstrakte tænkeevne, monaden, et symbolsk hypertekst-link til shamballisk (solar) erkendelse og fungerer automatisk, hvis tankesindet er tilstrækkeligt konfigureret og åbent.
_________________________________
[1] Alice A. Bailey: Strålerne og Indvielserne, s. 480
_________________________________
|