VisdomsNettets Åndsvidenskabelige Ordbog
Åndsvidenskaben bruger en terminologi, der indeholder ord og begreber, som ikke findes i det almindelige danske sprog. I VisdomsNettets ordbog kan du finde en forklaring på de fleste af Åndsvidenskabens begreber og udtryk.
Hvis du scroller ned i bunden af skærmen, kan du vælge mellem alle bog-staver i alfabetet. Klik på det ønskede bogstav. Derefter kan du bladre ved at klikke pÅ siderne 1, 2, 3 ... osv.
Det opslåede ord
Brihaspati
Betydning
(Sanskrit). Brihaspati eller Vrihaspati bestÃ¥r af â€brihâ€, der betyder â€bønâ€, og â€patiâ€, der betyder â€herreâ€. Brihaspati er en vedisk guddom, der svarer til planeten Jupiter og dens indre hersker. Normalt oversættes Brihaspati med â€bønnens herreâ€, som er en personificering af eksoterisk fromhed og religiøsitet. Esoterisk indikerer navnet, at der er tale om â€vækstens herre†eller â€udviklingens herreâ€. I Indien er Brihaspati den præst, der er symbol pÃ¥ det eksoteriske ritual i modsætning til den esoteriske mystik. Han kaldes af og til Brahmanaspati. Begge navne er direkte forbundet med lydens kraft, nÃ¥r mantraerne udtales i invokation eller bøn, og nÃ¥r de udtrykkes med stor viljestyrke. I hinduistisk mytologi betragtes Brihaspati som den, der leder bønnerne og offerhandlingerne, og pÃ¥ den mÃ¥de repræsenterer han braminerne eller præstekasten. Han er gudernes Purohita (familiepræst), og han gÃ¥r bl.a. i forbøn for menneskeheden. Han har mange titler og egenskaber, og han bliver ofte betegnet som Jiva (â€livetâ€) eller Didivis (den strÃ¥lende eller den gyldenfarvede). I senere tider blev han gud for eksoterisk viden og veltalenhed − Dhishana (den intelligente) og Gishpati (invokationernes herre). Det var et aspekt, hvor han blev betragtet som søn af Rishien Angira, og derfor fik han efternavnet Angriasa, som er ægtemand til Tara, der blev bortført af Soma (MÃ¥nen). Tara er personificeringen af den ene, der er indviet i Gupta-Vidya (den hemmelige viden). Astronomisk set er Soma identisk med MÃ¥nen, men iflg. esoterisk forstÃ¥else, er Soma navnet pÃ¥ en hellig drik, der drikkes af præsterne og de indviede i forbindelse med mysterierne og offerceremonierne. Tidligere blev Soma aldrig givet til uindviede Braminer, dvs. de almindelige Grihastha (præster), der stod for de eksoteriske ritualer. Derfor repræsenterede Brihaspati den form for tilbedelse, der kan betegnes som â€det døde bogstavâ€, selv om han blev kaldt â€guruen, der er sendt af guderneâ€. Hans hustru Tara er symbolet pÃ¥ det menneske, som, selv om det er â€gift†med den dogmatiske form for tilbedelse, alligevel stræber efter sand visdom, og som derfor vises i visdomsmysterierne som indviet af kong Soma – den, der giver visdom. Derfor omtales Soma i en allegori, hvor han fører Tara væk. Resultatet er â€fødslen af Buddhaâ€, dvs. den esoteriske visdom (Merkur eller Hermes iflg. Grækenland og Egypten). Han omtales som â€sÃ¥ smukâ€, at selv ægtefællen − som godt er klar over, at Buddha ikke er udtryk for hans â€døde bogstav-tilbedelse†– pÃ¥stÃ¥r, at den â€nyfødte†er hans søn, dvs. frugten af de rituelle og meningsløse former. Det er i korte træk en af allegoriens betydninger. Taras bortførelse gav anledning til Tarakamaya − den første â€krig i himlenâ€. Jorden blev rystet i sin center og vendte sig mod Brahma for at bede ham om igen at gøre Tara til ægtefælle, og bønnen blev hørt. Soma var allieret med Daityas og Danavas ledere, som var Usana (Venus) og Rudra (Shiva), mens de guder, der kæmpede med Brihaspati, blev ledet af Indra. (Se Angira, Bramin, Daitya, Danava, Grihastha, Gupta-Vidya, Guru, Indra, Jiva, Purohita, Rishi, Rudra, Shiva, Soma, Tara, Tarakamaya, Usana og Veda). |