VisdomsNettets Åndsvidenskabelige Ordbog
Åndsvidenskaben bruger en terminologi, der indeholder ord og begreber, som ikke findes i det almindelige danske sprog. I VisdomsNettets ordbog kan du finde en forklaring på de fleste af Åndsvidenskabens begreber og udtryk.
Hvis du scroller ned i bunden af skærmen, kan du vælge mellem alle bog-staver i alfabetet. Klik på det ønskede bogstav. Derefter kan du bladre ved at klikke pÅ siderne 1, 2, 3 ... osv.
Det opslåede ord
Ah-hi
Betydning
(Senzar). Ah-hi, som pÃ¥ sanskrit hedder Ahi, betyder â€slangeâ€. Ah-hi er Dhyan-Chohaner dvs. â€vÃse slanger†eller â€visdomsdragerâ€. Ah-hi er en gruppe himmelske eller Ã¥ndelige skabninger, der er kendt i forskellige lande under forskellige navne: Dhyani-Chohan, Devaer, Engle, Elohim, grækernes mindre Logoi – osv. De er legemer for det kosmiske tankesind og den kosmiske vilje i manifestationen. Her fungerer de som â€de Ã¥ndelige skabningers kollektive værterâ€, som det universelle tankesind har brug for, for at være i stand til at træde i aktivitet. â€De er intelligente kræfter, som repræsenterer og udtrykker naturens lovmæssigheder, mens de handler i overensstemmelse med de kosmiske love, som er pÃ¥lagt dem pÃ¥ tilsvarende mÃ¥de af endnu højere kræfter – men de er ikke personifikationer af naturens kræfter, sÃ¥dan som mange ofte fejlagtigt trorâ€. Dzyans Stanzaer fortæller, at under Pralaya (hviletilstanden) â€eksisterede det universelle tankesind ikke, for der var ikke nogen Ah-hi, der kunne rumme detâ€. Der var med andre ord ingen himmelske skabninger, der kunne manifestere tankesindet. H.P. Blavatsky beskriver Ah-hi som enheder, der â€eksisterer pÃ¥ det højeste plan, hvor de reflekterer det universelle tankesind kollektivt ved Manvantaraens første bevægelseâ€. Herefter begyndte de at arbejde med evolutionens lavere energier gennem de syv eksistensplaner – helt ned til det laveste – menneskehedens. Ah-hi er de oprindelige syv strÃ¥ler, eller Logoi, der udstrÃ¥les fra 1. Logos. UdstrÃ¥lingen er trefoldig og alligevel essentielt ét. Lige som alle andre hierarkier er de Arupa (dvs. formløse) pÃ¥ det højeste plan. De er uden substans og derfor kun et Ã¥ndedrag. PÃ¥ det andet plan, nærmer de sig først Rupa (dvs. form). PÃ¥ det tredje plan bliver de Manasaputraer – dvs. de, som blev inkarneret i mennesket. PÃ¥ hvert plan, de manifesteres pÃ¥, har de forskellige navne. (Se ogsÃ¥ Ahi, Arupa, Deva, Dhyan-Chohan, Dzyan, Elohim, Logos, Manasaputra, Manvantara, Pralaya og Rupa). |