VisdomsNettets Åndsvidenskabelige Ordbog
Åndsvidenskaben bruger en terminologi, der indeholder ord og begreber, som ikke findes i det almindelige danske sprog. I VisdomsNettets ordbog kan du finde en forklaring på de fleste af Åndsvidenskabens begreber og udtryk.
Hvis du scroller ned i bunden af skærmen, kan du vælge mellem alle bog-staver i alfabetet. Klik på det ønskede bogstav. Derefter kan du bladre ved at klikke pÅ siderne 1, 2, 3 ... osv.
Det opslåede ord
Ahath-Ruah-Elohim-Hayyim
Betydning
(Hebraisk). Ahath-Ruah-Elohim-Hayyim betyder â€sjælâ€, â€guder†eller â€livâ€. Ahath-Ruah-Elohim-Hayyim er â€den ældste af de ældste†– dvs. den kosmiske skaber eller den øverste i det kosmiske hierarki – som er kilden til Universet. Universet manifesteres fra den kosmiske skabers egen guddommelige essens, og pÃ¥ den mÃ¥de bliver Universet selv â€den ældste af de ældsteâ€. Der henvises ikke til menneskets tidsregning, men til kosmiske Manvantaraer, for â€den ældste af de ældste†er Universets sjæl (Ruah), der kommer til udtryk via gudehierarkier (Elohim) og utallige mindre hierarkier af levende skabninger (Hayyim), som Universets organisme er bygget af. Den hebraiske tankegang minder meget om den Ã¥ndsvidenskabelige og den hinduistiske lære om Atman, Paramatman eller Brahman. Det er Verdensægget, som Universet fødes ud af, og som derefter fylder Universet med guddommelige og Ã¥ndelige inspirationer. Her lever og arbejder utallige hierarkier af mindre skabninger, som bÃ¥de udgør og opbygger Universets hierarki, og som simpelthen er Universet. En anden parallel er den Pythagoræiske lære om â€monas monadum†– dvs. â€monader af monaderâ€. I kabbalaen er der relation til â€Kronen†eller â€Ketherâ€, som udstrÃ¥ler alle de andre og lavere hierarkier. Kether – den højeste Sefiroth – er makrokosmos (â€det store kosmiske ansigtâ€). Det er den kaldæiske â€Arik Anpin†(det store ansigt), som skjuler den iboende Ã¥nd. Kether, Makrokosmos, Arik Anpin, og Adam Kadmon er blot forskellige mÃ¥der at udtrykke den samme hierarkiske oprindelse, som dermed bliver det kabbalistiske Ain-Soph, Vedantas Parabrahman eller â€det grænseløseâ€. H.P. Blavatsky gjorde opmærksom pÃ¥, at betegnelsen â€i bedste fald beskriver Elohim som androgyn, for det feminine aspekt er næsten fremherskende, nÃ¥r det fortolkes: â€Hun er én – Elohim – livets Ã¥ndâ€. (Se ogsÃ¥ Adam Kadmon, Ain-Soph, Atman, Brahman, Elohim, Kether, Manvantara, Paramatman, Sefiroth og Vedanta). |