VisdomsNettets Åndsvidenskabelige Ordbog
Åndsvidenskaben bruger en terminologi, der indeholder ord og begreber, som ikke findes i det almindelige danske sprog. I VisdomsNettets ordbog kan du finde en forklaring på de fleste af Åndsvidenskabens begreber og udtryk.
Hvis du scroller ned i bunden af skærmen, kan du vælge mellem alle bog-staver i alfabetet. Klik på det ønskede bogstav. Derefter kan du bladre ved at klikke pÅ siderne 1, 2, 3 ... osv.
Det opslåede ord
Agnidagdha
Betydning
(Sanskrit). Agnidagdha stammer fra â€agniâ€, der betyder â€ildâ€, og â€dagdhaâ€, der betyder â€brændt†fra roden â€dahâ€, der betyder â€at brændeâ€. Agnidagdha oversættes med â€fortæret af ildâ€. Agnidagdha er en gruppe af Pitrier (fædre eller forfædre), som opretholdt husstandens ild og gav offergaver i form af ild. Agnidagdhaerne, som omtales i Den Hemmelige Lære, er identiske med de lunare Pitrier, der er lige sÃ¥ gÃ¥defulde som de højere Arupa-grupper hos Kumaraerne eller Agnishwattaere. Agnidagdhaerne er Arupa-gruppernes legemer, og pÃ¥ grund af deres fastere og mere materialiserede essenser, er de i stand til forene sig med kræfter og substanser i naturen pÃ¥ mere materielle planer i solsystemet. De er ogsÃ¥ kendt som Barhishader, som â€vedligeholdt husstandens flammeâ€, og det var dem, der var fortrolige med ild og levede med flammer i de materielle sfærer. De â€materielle†flammer er de ildagtige eller magnetisk-elektriske kræfter og substanser i de lavere verdener, som inkluderer bÃ¥de begærenes og lidenskabernes flamme og den elektriske ild i det fysiske univers. De forsynede ikke kun mennesket med de lavere aspekter, men projekterede deres Chhayaer (skygger eller astrallegemer), og fuldendte pÃ¥ den mÃ¥de det astral-fysisk-æteriske legeme i den tidlige menneskehed. Agnidagdhaerne, er de mere Ã¥ndelige og intellektuelle grupper af Pitrier, som gav den spirende menneskehed de Ã¥ndelige, intellektuelle og højere psykiske principper. H.P. Blavatsky skriver: â€De første oprindelige Pitrier – ’ildens syv sønner’ – er adskilt og opdelt i syv grupper – tre af grupperne er Arupa (formløse), og de bestÃ¥r af intellektuel og ikke af elementarsubstans. Fire af grupperne er kropslige. Den første er ren Agni (ild) eller Spta-jiva (dvs. ’syv liv’, som bliver Sapta’jihva eller ’syv-tungede’, fordi Agni symboliseres med syv tunger og med syv vinde, som udgør hjulene pÃ¥ hans ildvogn). Da de bestod af en formløs og ren Ã¥ndelig essens pÃ¥ evolutionens øverste niveau, kunne de ikke skabe den arketypiske form, for den var ikke i deres tankesind, og det er den første forudsætning. De var kun i stand til at føde ’tankeskabte skabninger’ – deres ’sønner’, som var den anden gruppe af Pitrier (eller Prajapati, eller Rishier osv.), pÃ¥ et niveau, der var mere materielt. De hører til den tredje og sidste af Arupa-grupperne. Det var den eneste gruppe, der blev virkeliggjort ved hjælp af den universelle sjæls (Aditis, Akashas) fjerde princip til manifestation af objektive skabninger som har form. Men da de kom i eksistens, var den guddommelige udødelige sjæl eller ild i dem sÃ¥ begrænset, at de blev betragtet som fejltagelser. De tre ordner af skabninger – Pitri-Rishierne eller â€flammens sønner†– var nødt til at forene og sammensmelte deres tre højere principper med det fjerde og det femte (det mikrokosmiske) princip før den nødvendige forening kunne opnÃ¥s og skabe resultaterâ€. (Se ogsÃ¥ Aditi, Agni, Agnishwatta, Akasha, Arupa, Barhishader, Chhaya, Kumaraer, Pitri, Prajapati og Rishi). |