VisdomsNettets Åndsvidenskabelige Ordbog
Åndsvidenskaben bruger en terminologi, der indeholder ord og begreber, som ikke findes i det almindelige danske sprog. I VisdomsNettets ordbog kan du finde en forklaring på de fleste af Åndsvidenskabens begreber og udtryk.
Hvis du scroller ned i bunden af skærmen, kan du vælge mellem alle bog-staver i alfabetet. Klik på det ønskede bogstav. Derefter kan du bladre ved at klikke pÅ siderne 1, 2, 3 ... osv.
Det opslåede ord
Shunya
Betydning
(Sanskrit). Shunya, Sunyata eller Sunnata pÃ¥ pali oversættes sædvanligvis med â€tomhed†eller â€intethedâ€, men i buddhismen menes der en tomhed, der potentielt rummer alt, eller den ubegrænsethed, der eksisterede før det skabte. Skabelsen er udtryk for, at det ubegrænsede skaber en begrænsning, som kaldes Universet. Det tidløse skaber tiden, det rumløse skaber rummet, det formløse skaber formerne, og det evige manifesterer det forgængelige. Shunya kan derfor kaldes fravær af alle skabte fænomener i Universet. Shunya er et supplement til de buddhistiske begreber Anatman og Anatta (pali), der kan oversættes med â€ikke-selvâ€. I Shunya-yoga arbejdes der med udvidelse af bevidstheden og frihed fra alle Ã¥rsager til lidelse, som stammer fra identifikation med former og fænomener. Den første fase i Shunya-yoga involverer rensning af tankesindets og kroppens energier, og fasen er en forberedelse til meditation. Meditation er en proces, hvor aktiviteten i tankesindet falder til ro, og samtidig fÃ¥r man indsigt i psykens funktioner. NÃ¥r tankesindets sø er blevet stille, nÃ¥r overfladen er spejlblank og uden den mindste krusning fra tankestrømme, ser man direkte ind det, der befinder sig hinsides tankesindet. Man erfarer selve kernen, i den man er. Herinde er der tidløshed og grænseløshed. Der er ingen begyndelse og slutning – ingen fødsel og død. Det er en bevidsthedstilstand, hvor den individuelle bevidsthed smelter sammen med det uendelige. Efter erkendelsen af altings enhed (Nirvikalpa Samadhi), begynder den sidste fase af Shunya-yoga. Indsigten skal integreres i dagligdagen, for der findes ingen frihed uden for livet, og der findes heller ikke liv uden frihed. Udviklingsvejen forsvinder sporløst, og livet bliver et ubesværet udtryk for menneskets sande natur, fordi det fungerer i et direkte fællesskab med hele eksistensen. Det er den tilstand, som buddhisterne kalder Sahaja Samadhi – spontan oplysning. (Se ogsÃ¥ Agni, Bhumi, Jala, Panchamahabhuta og Vayu). |