VisdomsNettets Åndsvidenskabelige Ordbog
Åndsvidenskaben bruger en terminologi, der indeholder ord og begreber, som ikke findes i det almindelige danske sprog. I VisdomsNettets ordbog kan du finde en forklaring på de fleste af Åndsvidenskabens begreber og udtryk.
Hvis du scroller ned i bunden af skærmen, kan du vælge mellem alle bog-staver i alfabetet. Klik på det ønskede bogstav. Derefter kan du bladre ved at klikke pÅ siderne 1, 2, 3 ... osv.
Det opslåede ord
Pratyahara
Betydning
(Sanskrit). Pratyahara er â€tilbagetrækning af sanserne†– dvs. viljebestemt koncentration af tanken pÃ¥ kun én ting. Pratyahara er femte trin i Patanjalis Raja-yoga og en af de otte Yoganga. Udelukkelsen af de øvrige sanser er et forberedende stadie i yoga, der tilstræber kontrol over tankesindet for at opnÃ¥ højere bevidsthedstilstande. For Patanjali repræsenterer Pratyahara en bro mellem Bahiranga – de ydre aspekter af yoga, dvs. Yama, Niyama, Asana, Pranayama – og Antaranga, der er yogaens indre aspekter. De tre Angas vedrører tankesindet: Dharana – koncentration, Dhyana – meditation og Samadhi – kontemplation. NÃ¥r Pratyahara-stadiet er opnÃ¥et er udøveren i stand til effektivt at praktisere Samyama. PÃ¥ Pratyahara-stadiet er bevidstheden hos udøveren sÃ¥ tilbagetrukket, at impulser fra smagssansen, følesansen, synssansen, høresansen og lugtesansen ikke nÃ¥r deres respektive centre i hjernen og det fører udøveren til næste stadie af yoga, der er Dharana (koncentration), Dhyana (meditation) og Samadhi (kontemplation eller den mystiske absorption), og det er mÃ¥let med al yogisk praksis. En af de mest almindelige mÃ¥der at praktisere Pratyahara er via Pranayama, hvor man automatisk trække sig tilbage fra den ydre verden og fokuserer pÃ¥ Ã¥ndedrættet, og dermed afbrydes forbindelsen gradvis til ydre sanser og stimuli. En anden metode, der benyttes til at udvikle Pratyahara, er koncentration pÃ¥ pandechakraet – Ajna-chakra – der ogsÃ¥ kaldes det tredje øje – mellem øjenbrynene. En anden metode er først at reducere fysiske stimuli, derefter at koncentrere sig pÃ¥ én af sanserne – eksempelvis høresansen. Tankesindet har en naturlig tendens til at strejfe omkring fra den ene sensoriske impuls til den næste. NÃ¥r tankesindet bliver træt af at lytte, fordi der ikke kommer nogen væsentlige sanseimpulser, er det tvunget til at vende opmærksomheden indad. PÃ¥ de avancerede niveauer af Pratyahara, lukkes der for nerveimpulserne og endda de automatiske muskelbevægelser af udøveren. Det kan ogsÃ¥ opnÃ¥s ved hjælp af Pranayama eller Ã¥ndedrætskontrol. (Se ogsÃ¥ Patanjali, Pranayama, Samyama og Yoganga). |