VisdomsNettets Åndsvidenskabelige Ordbog
Åndsvidenskaben bruger en terminologi, der indeholder ord og begreber, som ikke findes i det almindelige danske sprog. I VisdomsNettets ordbog kan du finde en forklaring på de fleste af Åndsvidenskabens begreber og udtryk.
Hvis du scroller ned i bunden af skærmen, kan du vælge mellem alle bog-staver i alfabetet. Klik på det ønskede bogstav. Derefter kan du bladre ved at klikke pÅ siderne 1, 2, 3 ... osv.
Det opslåede ord
Prakriti
Betydning
(Sanskrit). Prakriti eller Prakrti stammer fra ”pra”, der betyder ”frem” eller ”udvikling”, og ”kri”, der betyder ”at gøre” eller ”at skabe”. Prakriti betyder derfor at skabe eller at manifestere. I Bhagavad Gita er Prakriti omtalt som en ”primal drivkraft”, for Prakriti er Universets grundlæggende bestanddel. Prakriti stammer fra det oprindelige Mulaprakriti, som er kosmisk substans i hvilende tilstand (Pradhana), og derfor uden evner eller tendenser. Prakriti tilhører urstoffet, men Prakriti manifesterer sig via Trigunas (trefoldighed). Trefoldigheden består derfor af tre Gunaer, der er tendenser eller tilstande, der er kendt som Sattva (skabelse), Rajas (bevarelse), og Tamas, (nedbrydning). Sattva er forbundet med kvaliteter som lys og harmoni. Rajas er forbundet med begreber som energi, aktivitet, ambitioner og lidenskab. Tamas er ofte forbundet med inerti, mørke, ufølsomhed. Prakriti er en bred betegnelse for stoffet – til forskel fra Purusha, ånden. Tilsammen er Prakriti og Purusha Den Ene ukendte guddoms to oprindelige og første aspekter. Prakriti er desuden en betegnelse for naturen i sin helhed og for Moder Jord. Med naturen menes der åndelig og æterisk stof i alle deres former – synlige og usynlige. Prakriti er derfor den store producent af former, og Brahma eller Purusha (ånden) arbejder aktivt gennem Prakriti (stoffet). Prakriti er derfor det slør, som Purusha indhyller sig i. Men grundlæggende er de to én. Prakriti kan derfor betragtes som Vikriti, dvs. forandring, variation, mangfoldighed, omformning eller udvikling, som sker på grundlag af Prakriti. I en eller flere af de hinduistiske filosofier, er Prakriti det samme som Shakti, og derfor er Prakriti og Shakti nærmest identiske med Maya eller Maha-Maya – dvs. blændværk og illusion – men det er upræcist, for Prakriti eller stoffet betyder snarere den ”skabelse” eller de ”faser”, der kommer til udtryk i Prakriti. I den indiske Samkhya-filosofi er Pradhana næsten identisk med Prakriti, og begge bruges ofte til at betegne det formskabende element, som er basis for al materiel manifestation. I Samkhya-filosofien er Prakriti syvfoldig. Den syvfoldige Prakriti består af Mahat, Ahankara, og de fem Tanmatras (dvs. rudimentære eller subtile elementer) – Sabda, Sparsa, Rupa, Rasa og Gandha. De vedantiske eksperter siger – ligesom åndsvidenskaben – at enhver partikel eller ethvert atom i Prakriti indeholder Jiva (guddommelige liv), og atomer og partikler er derfor Sarira (legemer) som Jiva beliver. Hver Jiva i Sarira er et aspekt af det øverste ånd, for Para Brahman gennemtrænger enhver Jiva og enhver stofpartikel. (Se også Brahma, Guna, Jiva, Maha-Maya, Maya, Para Brahman, Pradhana, Purusha og Samkhya). |