VisdomsNettets Åndsvidenskabelige Ordbog
Åndsvidenskaben bruger en terminologi, der indeholder ord og begreber, som ikke findes i det almindelige danske sprog. I VisdomsNettets ordbog kan du finde en forklaring på de fleste af Åndsvidenskabens begreber og udtryk.
Hvis du scroller ned i bunden af skærmen, kan du vælge mellem alle bog-staver i alfabetet. Klik på det ønskede bogstav. Derefter kan du bladre ved at klikke pÅ siderne 1, 2, 3 ... osv.
Det opslåede ord
Ain-Soph
Betydning
(Hebraisk). Ain-Soph, Eyn-Soph, Ayn-Soph, Eyn-Suph, Ein-Soph osv. betyder â€absolut intethed†– negativ eksistens – eller â€kosmisk tomrumâ€. Ain-Soph er en betegnelse for det abstrakte begreb â€absolut intethedâ€, der er det store dybe â€intetâ€, som alle eksistenser udgÃ¥r fra. Alt, hvad der eksisterer, er skabt. Livmoderen for â€absolut intethedâ€, hvorfra alt i Universet er skabt, er ikke alene Ã¥rsagen til alle eksistenser, men ogsÃ¥ til deres funktionsomrÃ¥der. Alt i skabelsen har en hensigt. Ain-Soph oversættes ofte fejlagtigt med â€ingentingâ€, men â€absolut intethed†er bestemt ikke ingenting, for det er selve livets essens. Det grænseløse og uendelige er det absolutte guddommelige princip, som er upersonligt, og det kan ikke erkendes. Ain-Soph svarer til Parabrahman. Ain-Soph svarer ogsÃ¥ i nogle henseender til den mystiske Sunyata i Mahayana-buddhismen. I kabbalaen er Ain-Soph det ubegrænsede lys, som koncentreres i første og højeste Sephiroth – Kether eller Kronen – for det, der er over Kether eller Macroprosopus, er â€absolut intethedâ€. Betegnelsen skyldes, at man intet ved om det, for det er umuligt at vide noget om det, der findes i dette princip, fordi det ligger sÃ¥ uendelig langt over menneskets uvidenhed, og fordi det befinder sig over selve visdommen. Ain-Soph skrives ogsÃ¥ En-Soph og Ain-Suph, og ingen – ikke en gang rabbinerne – er sikker pÃ¥ vokalerne. I de gamle hebraiske filosoffers metafysik var â€det ene princip†en abstraktion ligesom Parabrahman, men selv nutidens kabbalister har via ordkløveri og mærkelige paradokser haft held til at reducere â€absolut intethed†til â€den øverste Gud†og intet højere. Men for de tidlige kaldæiske kabbalister var Ain-Soph â€uden form og værenâ€. Ain-Soph havde â€ingen lighed med noget andetâ€. At Ain-Soph aldrig har været anset for at være â€Skaberen†bevises endda af en sÃ¥ ortodoks jøde som Philo, der kaldte â€Skaberen†for Logos, som stÃ¥r ved siden af den â€ubegrænsede Ene†og â€den anden Gudâ€. â€Den anden Gud†er Ain-Sophs visdom iflg. Philo. Guddom er â€absolut intethedâ€. Guddommen er navnløs, og kaldes derfor Ain-Soph, og ordet â€Ain†betyder â€intetâ€. (Se ogsÃ¥ Ain-Soph, Binah, Chesed, Chokmah, Geburah, Hod, Jesod, Kabbala, Kether, Logos, Mahayana, Malkuth, Netzach, Parabrahman, Sephiroth, Sunyata og Tiphereth). |