VisdomsNettets Åndsvidenskabelige Ordbog
Åndsvidenskaben bruger en terminologi, der indeholder ord og begreber, som ikke findes i det almindelige danske sprog. I VisdomsNettets ordbog kan du finde en forklaring på de fleste af Åndsvidenskabens begreber og udtryk.
Hvis du scroller ned i bunden af skærmen, kan du vælge mellem alle bog-staver i alfabetet. Klik på det ønskede bogstav. Derefter kan du bladre ved at klikke pÅ siderne 1, 2, 3 ... osv.
Det opslåede ord
Ahriman
Betydning
(Persisk). Ahriman eller Angro Manyu stammer fra â€ahâ€, der betyder â€bevidst liv†og â€rimanâ€, der betyder â€demoraliseretâ€. Ahriman forstyrrer den kosmiske orden og demoraliserer tankesindet. Ahriman er â€den onde Ã¥nd†i den persiske religion. Iflg. den mazdaske filosofi udgÃ¥r livet fra to principper: Ahura Mazda (lysets princip) og Ahriman (mørkets princip). Ahriman repræsenterer de modstandskræfter, som mennesket skal overvinde pÃ¥ udviklingsvejen. Ahriman er derfor identisk med Ã¥ndsvidenskabens elementalessens, som menneskets legemer bestÃ¥r af. Elementalessensen udvikler sig i retning af tiltagende stoflig tæthed (involution), hvorimod mennesket udvikler sig i retning af tiltagende Ã¥ndelighed (evolution). I spændingsfeltet mellem de duale energier udvikles mennesket. Ahriman er derfor en forudsætning for menneskets udvikling. I Rudolf Steiners antroposofi og hos Rosenkreuzerne har udtrykket Ahriman stor betydning som betegnelse for modstandskræfterne, som mennesket skal overvinde for at fÃ¥ adgang til højere bevidstheds- og eksistensplaner. I Martinus’ Ã¥ndsvidenskab er Ahriman identisk med â€de mørke genløsereâ€. I symbolsproget er Ahriman den ene af røverne pÃ¥ Golgatha. Det var den røver, der valgte at følge folkemængden for at spotte Jesus. Shahrestani – en islamisk vismand fra det 12. Ã¥rh. – skriver, at â€magikerne kom fra tre sekter: Geomarathianerne, Zurvanianerne og Zoroastrianerne. Alle tre havde det synspunkt til fælles, at to principper styrer Universet: Ahura Mazda og Ahri-man. Ahura Mazda er en før-eksisterede bevidsthed og Ahriman er det skabteâ€. Han fortæller allegorisk, at Ahura-Mazda funderede over, hvordan det ville være, hvis han havde en rival. PÃ¥ baggrund af tanken blev den onde Ã¥nd Ahriman skabt. Og Ahriman gjorde straks oprør mod lyset og nægtede af følge lysets love. Det udviklede sig til en kamp mellem lysets og mørkets hære. Englene fungerede som mæglere, og de forhandlede sig frem til en vÃ¥benhvile, hvor underverdenen blev givet til Ahriman i 7.000 Ã¥r og derefter til Ahura-Mazda i 7.000 Ã¥r. Alle skabninger, der befandt sig i en tilstand af før-eksistens, forsvandt. Mennesket – Gaeo-Marth – og et dyr (en tyr) kom til syne. Men begge døde. Fra menneskets hoved spirede en rabarberplante, og ud fra planten voksede der en mand og en kvinde – Mashia og Mashiana – som blev menneskehedens forfædre. Alle dyr voksede frem fra tyrens hoved. Troen er baseret pÃ¥, at lyset gav menneskeheden to valg: At blive Ã¥nder uden legemer, der befinder sig langt væk fra Ahriman, eller at iklæde sig legemer for at kæmpe imod ham. Menneskeheden valgte det sidste. Overvindelse af Ahrimans hær ville medføre opstandelse. I senere Pahlavi-skrifter møder man Ahrimans afkom – seks modstandere som hver for sig stiller op imod Amesha-Spenta – de seks udødelige velgørere. (Se ogsÃ¥ Ahura Mazda). |