VisdomsNettets Åndsvidenskabelige Ordbog
Åndsvidenskaben bruger en terminologi, der indeholder ord og begreber, som ikke findes i det almindelige danske sprog. I VisdomsNettets ordbog kan du finde en forklaring på de fleste af Åndsvidenskabens begreber og udtryk.
Hvis du scroller ned i bunden af skærmen, kan du vælge mellem alle bog-staver i alfabetet. Klik på det ønskede bogstav. Derefter kan du bladre ved at klikke pÅ siderne 1, 2, 3 ... osv.
Det opslåede ord
Agni
Betydning
(Sanskrit). Agni stammer fra roden â€agâ€, der betyder â€at bevægeâ€, â€bugte†og â€vindâ€. Agni betyder â€ild†og i Vedaerne er Agni ildguden eller ildens herre. Agni er den ældste og den mest ansete af Indiens guder. Oprindeligt var Agni den ene person i hinduernes ældste Trimurti, der bestod af Agni, Vayu og Surya. Det var før Vishnu fik sin plads blandt guderne, og før Brahma og Shiva blev skabt. Agni var desuden syntesen af de tre guder i Trimurtien, for han er ildens trefoldige aspekt. Han manifesterede sig pÃ¥ himlen som Solen (Surya), i atmosfæren eller luften (Vayu) som lynet og pÃ¥ Jorden som almindelig ild. I nutiden er Agni desuden en betegnelse for en højtstÃ¥ende Ã¥ndelig skabning, der styrer ildens manifestationer pÃ¥ alle eksistensplaner, og som praktiserer sin magt via ildelementaler (salamanderne). Agni er den ene af â€guderne†for de fem manifesterede elementer. De fire andre er Indra, Pavana, Varuna og Kshiti. Agni er mellemled mellem guder og mennesker. Fra Agnis legeme udgÃ¥r der â€tusinde herligheds strømme og syv flammetungerâ€. Agni repræsenterer den guddommelige essens eller den himmelske ild, der findes i ethvert atom i Universet, og som derfor ofte bruges synonymt med Aditya. Som en af de fire Lokapalaer eller verdensbeskyttere er Agni beskytter af den sydøstlige kvadrant, og i Rig-Veda i skikkelse af Matarisvan er han budbringer for Vivasvat – Solen – og derfra bragte han den â€skjulte ild†ned til menneskeheden. At â€tænde ild†svarer derfor til at invokere en af de tre store ild-energier eller â€at pÃ¥kalde Gudâ€. Ild omtales som det essentielle i Dzyans Stanzaer: â€Ã…nden ovenover den manifesterede natur er det ildagtige Ã¥ndedrag i dens absolutte enhed. I det manifesterede univers, er det den centrale Ã¥ndelige Sol – alt livs elektriske ild. I solsystemet er det den synlige Sol – naturens Ã¥nd – den jordiske gud – og i, pÃ¥, og omkring Jorden, er det den ildagtige Ã¥nd – luft er strømme af ild – vand er flydende ild – Jord, er kompakt ild. Alt er ild. Ild er â€ignis†i dens ultimative struktur, eller â€jegâ€, hvor roden er â€0†(nul) ifølge denne opfattelse. Ild er Altet i naturen og dets tankesind. Pro-moderen er guddommelig ild. Ild er skaberen, nedbryderen og opretholderen. Gudernes oprindelige navne er alle knyttet til ild, lige fra Agni til den jødiske gud, som â€er den fortærende ildâ€. I Puranaerne er Agni bÃ¥de en Rishi i den 4. Manvantara, navnet pÃ¥ en Kalpa, men desuden navnet pÃ¥ en stjerne. (Se ogsÃ¥ Aditya, Bhumi, Brahma, Indra, Jala, Kalpa, Kshiti, Manvantara, Panchamahabhuta, Pavana, Purana, Rishi, Shiva, Stanza, Surya, Trimurti, Varuna, Vayu, Veda, Vishnu). |