Udskriv | Anbefal | Sitemap

Søg på Visdomsnettet


Nyhedsbrev info

Indtast data og modtag vores nyhedsbreve
Navn

E-mail

Kontakt os

SKABENDE MEDITATION FOR DEN NYE TIDSALDER - 4:6
Fonden
Donationer
Litteratur
Ordbog
Links
LemuelBooks
Esoterisk Visdom
GRUNDVIDEN
HOVEDOMRÅDER
LIVSKVALITET
SAMFUND
Skabende Meditation
ARTIKLER
OVERBLIK
MEDITATIONERNE
Esoterisk Litteratur
GRATIS E-BØGER
BOGUDGIVELSER
Fredsinspiration
ARTIKLER OM FRED
KONFLIKTFORSKNING
MENNESKE & MILJØ
Egyptens mysterier
ESOTERISK EGYPTOLOGI

Ikon-Skabende-meditation-Andet-år

SKABENDE MEDITATION FOR DEN NYE TIDSALDER - 4:6 (3 af 16)


Andet år - Instruktion 4 - 21. juni–20. august - Instruktion og vejledning i skabende meditation.

SKABENDE MEDITATION FOR DEN NYE TIDSALDER - 4:6 (3 af 16)

Bønnens transmuterende værdi

 

Brug skelneevnen

Kraften i de følelser og begær, der kommer til udtryk på astralplanet, er voldsom, og de forskellige udtryk skal vurderes grundigt ved hjælp af skelneevnen. Der er f.eks. stor forskel på primitivt begær og åndelige bestræbelser, på egoistisk grådighed og uselvisk kærlighed, på tilskuernes begejstring under en fodboldkamp og en sublim følelse ved at lytte til smuk musik. Men alligevel hører følelserne til i den samme "verden". Alle har den samme grundlæggende egenskab på samme måde som en farve har mange nuancer – f.eks. den røde farve, der har en spændvidde lige fra den mørkeste mørkerøde til den fineste lyse pastelfarve i rosa nuance.

Bønnens transmuterende værdi

De grundlæggende egenskaber indikerer, at der er mulighed for at forvandle lavere egenskaber til højere. Et af de vigtigste problemer for nutidens menneskehed er, hvordan den kan forvandle de stærke og mørke strømninger af magtbegær og begær efter materielle besiddelser til ægte aspiration mod højere mål.

En af de metoder, der kan skabe denne nødvendige forvandling af følelsesenergierne, er at benytte den rigtige type bøn – den håbefulde bøn. Hvis den laveste form for bøn udelukkes – dvs. bøn med krav om materielle goder eller magt til at gennemføre egoistiske mål – så rummer alle andre former for bøn et håb, der rettes opad. Dette gælder endda for bønner om styrke, lys, beskyttelse og vejledning, fordi opmærksomheden er vendt mod sjælen og højere kræfter. Det gælder i endnu højere grad for bønner til gavn for andre, og i den højeste form for bøn – "ske Din vilje".

Bønnens to retninger

Men her er der et af paradokserne i det åndelige liv. Hvis man i bønnen giver udtryk for et intenst ønske om, at syndsforladelse må "dale" ned over en selv og andre, så har den opadrettede fokusering den virkning, at bevidsthedscentret "løftes" op mod den indre verdens subtile niveauer. Denne opadrettede aspiration har verdensreligionerne beskrevet ved hjælp af symboler, f.eks. bjergbestigning, en flamme, en pil – eksempelvis i formaningen "Lad os blive som pile, der fra en spændt buestreng styrer mod himlen".

Tre metoder

Denne forvandlende og sublimerende proces af de psykologiske energier er der ikke grund til at gå mere i detaljer med, men der kan fremhæves tre metoder:

  1. Ved at ændre og forædle motiverne.
  2. Ved at højne handlingsniveauet.
  3. Ved at ændre metoderne.

Punkterne kan ses som stærke energier, der kan bekæmpe social uretfærdighed, aggressioner kan erstattes af diskussioner på et mentalt niveau, og fysiske våben kan erstattes af det skrevne eller talte ord. Men den vigtigste faktor er en grundlæggende ændring og forædling af motiverne. I en vis udstrækning sker der løbende en forvandling og sublimering, som mennesket ikke er bevidst om, fordi det er automatiske processer i den bevidsthedsmæssige udvikling. Men disse processer kan stimuleres af en bevidst indre aktivitet, der kan aktiveres på forskellige måder. En af de forholdsvis nemme og effektive metoder er den håbefulde bøn, for den medfører ændring af både motivation og aktivitetsniveau. En lærer sagde engang: "Bøn er en glædelig proces, hvor ønsker bliver hellige".

Processen at bede

Det er vanskeligt at forklare processen med at bede på en måde, der vil appellere til alle mennesker, så derfor bliver det en generalisering. Der findes to hovedgrupper. Den ene kan kaldes religiøse mennesker, som har en naturlig indstilling til bøn, selvom de i dagliglivets stress ikke praktiserer den. Den anden gruppe består af mere mentale typer, der tvivler på eller endda modarbejder religiøse eller åndelige tiltag. De har en tendens til at betragte bøn som gammeldags og værdiløs. Store dele af ungdommen tilhører denne gruppe.

Artikel-Skabende-meditation-02-04-Meditation-og-instruktion
Download-fil: SKABENDE GRUPPEMEDITATION FOR DEN NYE TIDSALDER 4:6


Artikel-Skabende-meditation-02-04-Meditation-og-instruktion
Læsefil med vendbare sider: SKABENDE GRUPPEMEDITATION FOR DEN NYE TIDSALDER 4:6