Udskriv | Anbefal | Sitemap

Søg på Visdomsnettet


Nyhedsbrev info

Indtast data og modtag vores nyhedsbreve
Navn

E-mail

Kontakt os

BØRNS PSYKISKE POTENTIALE
Fonden
Donationer
Litteratur
Ordbog
Links
LemuelBooks
Esoterisk Visdom
GRUNDVIDEN
HOVEDOMRÅDER
LIVSKVALITET
SAMFUND
Skabende Meditation
ARTIKLER
OVERBLIK
MEDITATIONERNE
Esoterisk Litteratur
GRATIS E-BØGER
BOGUDGIVELSER
Fredsinspiration
ARTIKLER OM FRED
KONFLIKTFORSKNING
MENNESKE & MILJØ
Egyptens mysterier
ESOTERISK EGYPTOLOGI

Ikon-Børns-psykiske-potentiale

BØRNS PSYKISKE POTENTIALE (7 af 8)


Børns kærlige egenskaber strømmer ubetinget ud til mennesker, dyr, planter og genstande i deres omgivelser, ja, til hele skabelsen.

BØRNS PSYKISKE POTENTIALE (7 af 8)

Forbindelsen mellem den

transpersonlige dimension

og den magiske bevidsthed

 

Børns-psykiske-potentiale-12

 

På samme måde strømmer børns kærlige tendenser ubetinget ud til mennesker, dyr, planter og genstande i deres omgivelser – ja, til hele skabelsen. Kærlighed er en kvalitet, der er arketypisk og universel. Kvaliteterne i barndommen er afledt af barnets oplevelse af enhed. Børn føler dybt den levende ånd i stenene, planterne og dyrene som en kraft, der er den samme som livet i barnet selv. En ubevidst følelse af enhed er grundlaget for barnets væren. Barnet føler instinktivt livet, underet og ærefrygten for det Ene Liv, der gennemstrømmer alt i skabelsen. Det giver associationer til en overskyggende engel. Det er relateret til barnets aktive pinealkirtel, der hæmmes i det voksne menneske, efterhånden som intellektet vækkes. Barndommens magi og ”primitive” animisme (troen på, at alt i naturen er besjælet, levende eller fyldt med kraft) trækker sig tilbage, når den lange udvikling af det lavere konkrete tankesind begynder.

Barnets universelle kærlighed bliver gradvist inddraget og gjort mere individuel. Uundgåeligt vil nogle ”skarpe kanter” vise sig, for de er karakteristiske for fasen med bevidst adskillelse. Følelsen af ”jeg” i barnet er ustabil, fordi det befinder sig i en tilstand, hvor evnen til at skelne mellem sig selv og andre endnu ikke er skarpt markeret. Udvikling af personligheden er en nødvendig overgangsfase. Man træder ud af massebevidstheden og bliver en ægte personlighed. Og det er på fundamentet af en selvkontrolleret og integreret personlighed, at rejsen ind i de transpersonlige dimensioner kan begynde. En udbytterig og rolig erfaring i den ubevidste enheds rige, vil imidlertid give en sikker støtte, når man er klar til at finde sin vej ud af separatismen, for at søge tilbage til kilden for universalitet med dets kvalitet af spontan, ubetinget kærlighed.

Med tilføjelsen af ​​det tredje trin i bevidsthedsudviklingen, kan man se, at der er paralleller mellem kvaliteten af ​​barnets bevidsthed og målet for udviklingen, som er defineret i det tredje trin (sjæl og åndelig bevidsthed), i stedet for en konflikt mellem modsætninger, er der tilført en ny dynamik. Man kan se det som en spiralformet dynamik. Selv om barnets bevidsthed er et skridt længere væk fra det endelige mål, set fra et lineært perspektiv, så er der en slags overlapning mellem første og sidste etape. Hvis man ser det fra et cirkulært perspektiv eller som en spiralform, skabes der formål og samhørighed. Når den fælles erfaring deles, skaber det enhed. I tilfældet med barnet er der tale om en ubevidst enhed, mens det er en bevidst enhed hos et menneske med en vækket intuition.

 

Børns-psykiske-potentiale-13

 

Fra det udvidede synspunkt vil der være en dybere respekt for barnets udvikling, fordi det indeholder de frø, der vil spire og blomstre på et senere tidspunkt. På den baggrund forstår man, at fasen i den tidlige barndom har ekstraordinær stor værdi og mening i den overordnede plan. Man er nødt til at erkende, at det er langt bedre at arbejde med entusiasmen og magien i barndommen, i stedet for at undergrave den for tidligt. Det giver barnet et åndeligt fundament for et mere tilfredsstillende liv.

Artikel-Børns-psykiske-potentiale
Download-fil: BØRNS PSYKISKE POTENTIALE - Gesine Abraham


Artikel-Børns-psykiske-potentiale
Læsefil med vendbare sider: BØRNS PSYKISKE POTENTIALE