Udskriv | Anbefal | Sitemap

Søg på Visdomsnettet


Nyhedsbrev info

Indtast data og modtag vores nyhedsbreve
Navn

E-mail

Kontakt os

BØRNS PSYKISKE POTENTIALE
Fonden
Donationer
Litteratur
Ordbog
Links
LemuelBooks
Esoterisk Visdom
GRUNDVIDEN
HOVEDOMRÅDER
LIVSKVALITET
SAMFUND
Skabende Meditation
ARTIKLER
OVERBLIK
MEDITATIONERNE
Esoterisk Litteratur
GRATIS E-BØGER
BOGUDGIVELSER
Fredsinspiration
ARTIKLER OM FRED
KONFLIKTFORSKNING
MENNESKE & MILJØ
Egyptens mysterier
ESOTERISK EGYPTOLOGI

Ikon-Børns-psykiske-potentiale

BØRNS PSYKISKE POTENTIALE (3 af 8)


Børns kærlige egenskaber strømmer ubetinget ud til mennesker, dyr, planter og genstande i deres omgivelser, ja, til hele skabelsen.

BØRNS PSYKISKE POTENTIALE (3 af 8)

Det dominerende paradigme

bag problemet

 

Børns-psykiske-potentiale-04

Børn er ikke "små voksne"

 

Den 20. årh. tilførte det filosofiske grundlag for tidlig uddannelse i barndommen en rig arv. Det var en arv, som støttet af moderne forskning, kortlagde de sociale, følelsesmæssige og kognitive stadier af udviklingen, og det har revolutioneret menneskehedens forståelse af barndommen. Det er blevet fastslået, at børn ikke alene tænker anderledes end voksne – de har desuden et helt andet verdensbillede. De er med andre ord ikke ”små voksne”.

Iflg. den anerkendte schweiziske psykolog og filosof Jean Piaget[1] udvikler intelligensen sig i faser, der er relateret til alderen. I hver fase udvikles ​​nye mentale evner, og de sætter grænsen og bestemmer karakteren af​​, hvad der kan læres i løbet af udviklingsfasen. I løbet af den tidlige barndom og børnehaveårene – 2-7 år – er barnets tankegang præ-funktionel, præ-videnskabelig og præ-rationel. Barnet har et magisk verdenssyn.

Viden om udviklingsstadierne har givet pædagoger og forældre et uvurderligt værktøj til at vejlede dem i forståelsen af, hvad der med rimelighed kan forventes på forskellige udviklingsstadier i barndommen. På grundlag af den erhvervede viden, er det muligt at udvikle programmer, som udviklingsmæssigt passer til stadierne eller alderstrinnene. Hovedtendensen i de tidlige undervisningsmetoder har desværre været fokuseret på at forsøge at fremskynde den udviklingsmæssige proces.

 

Børns-psykiske-potentiale-05

 

 

_________________________________

[1] Jean Piaget: Six Psychological Studies

_________________________________

Artikel-Børns-psykiske-potentiale
Download-fil: BØRNS PSYKISKE POTENTIALE - Gesine Abraham


Artikel-Børns-psykiske-potentiale
Læsefil med vendbare sider: BØRNS PSYKISKE POTENTIALE