Antahkarana-videnskaben
Til slut drejer det sig blot om en opsummering af det, der er undervisningens egentlige mål – at føre mennesket ind i sjælens verden. Processen kaldes også antahkarana-videnskaben. Meditation introduceres som nævnt i 17-års alderen. Formålet med meditationen er, at vække intuitionen ved hjælp af målrettet tænkning. Udvikling af intuitionen bliver universiteternes primære opgave. Alice A. Bailey fortæller, at man skal:
”– uddybe bevidsthedsstrømmen til sjælen og aktivere sjælsegenskaber i personligheden, og det er målet for al fremtidig undervisning”.
”Den nye undervisning vil hovedsagelig beskæftige sig med den videnskabelige og bevidste brobygning mellem de forskellige aspekter af menneskets natur”.
Alice A. Bailey: Education in the New Age, p. 34
Det handler om personlighedens integrering med sjælen, og det forudsætter brobygning mellem de tre aspekter i menneskets sind. Brobygningen er skabelse af en bevidsthedsbro, der primært opbygges ved hjælp af meditation, selv om samfundsengagement og studier af åndsvidenskab også spiller en stor rolle i processen. Bevidsthedsbroen forener personligheden med sjælen og på de sidste stadier med monaden (ånden). Når uddannelsesprocessen er fuldført – og det tager mange inkarnationer – kan man på samme måde som Kristus træde frem foran menneskeheden og sige: ”Jeg og faderen er ét”.
_________________________________
Litteraturhenvisning:
Alice A. Bailey: Education in the New Age Alice A. Bailey: Problems of Humanity Alice A. Bailey: Esoteric Psychology, II
_________________________________
Bringes med tilladelse fra Kentaur Træning, der tilbyder konsultationer, kurser, bøger til private og erhverv. WebSite: www.psykosyntese.dk
_________________________________
|