Udskriv | Anbefal | Sitemap

Søg på Visdomsnettet


Nyhedsbrev info

Indtast data og modtag vores nyhedsbreve
Navn

E-mail

Kontakt os

DEN KRISTNE TROSBEKENDELSE
Fonden
Donationer
Litteratur
Ordbog
Links
LemuelBooks
Esoterisk Visdom
GRUNDVIDEN
HOVEDOMRÅDER
LIVSKVALITET
SAMFUND
Skabende Meditation
ARTIKLER
OVERBLIK
MEDITATIONERNE
Esoterisk Litteratur
GRATIS E-BØGER
BOGUDGIVELSER
Fredsinspiration
ARTIKLER OM FRED
KONFLIKTFORSKNING
MENNESKE & MILJØ
Egyptens mysterier
ESOTERISK EGYPTOLOGI

Ikon-DEN KRISTNE TROSBEKENDELSE - Leadbeater

DEN KRISTNE TROSBEKENDELSE (46 af 58)


Hvad er den esoteriske betydning af trosbekendelserne? De er blevet fejlfortolket, og i nutiden giver de en forkert opfattelse, der har medført vildledende materialisme.

DEN KRISTNE TROSBEKENDELSE (46 af 58)

Frigørelse fra synd

 

”Syndernes forladelse” betyder på græsk bogstaveligt ”frigørelsen fra synder”. Hvis man ønsker en dybere esoteriske forklaring på den idé, der symboliseres i kirkens lære om den såkaldte syndernes forladelse, kan der henvises til Annie Besants forklaring i Esoterisk Kristendom. Men her drejer det sig ikke om dogmernes senere udvikling, men mest af alt om den mening, der lå bag den oprindelige tekst.

Oprindeligt var der ikke skyggen af forbindelse til den idé, der ligger til grund for nutidens opfattelse af ordet ”forladelse”. Oprindeligt var det et klart udtryk for, at kandidaten accepterede, at det var nødvendigt fuldstændigt at frigøre sig fra alle sine synders overmagt, før man bevægede sig ind på den esoteriske udviklingsvej. Troen på syndernes opgivelse i stedet for deres eftergivelse ville være en langt mere præcis oversættelse, for ordene var først og fremmest tænkt som en påmindelse om et princip, der kræver moralsk udvikling som en absolut betingelse for fremskridt. Desuden var det en advarsel mod farerne ved de mørkere, magiske skolers teknikker, der ikke krævede moral som en nødvendig betingelse for medlemskab.

Men der var også en anden og indre betydning, som hentydede til et højere stadie af menneskets udvikling. Den kommer mere klart til udtryk i den sætning, man valgte til det nikænske symbol: ”Jeg bekender én dåb til syndernes forladelse”. Her skal frigørelse naturligvis også erstatte ordet forladelse. Dåb har altid været et symbolindvielse. Det er en opfattelse, som i buddhistisk terminologi kommer til udtryk i ordene: ”Jeg anerkender én indvielse til lænkernes afkastelse”. Det er en formulering, som de, der studerer åndsvidenskabelig litteratur, er fortrolige med. Ved udtalelsen viser kandidaten, at målet er den indvielse, der giver adgang til udviklingsvejen. Det er én indvielse, der kun tilbydes af det ene broderskab i Den Store Indviers navn. Den Store Indvier giver kandidaten kraft til at afkaste de tre lænker − tvivlens, overtroens og egoismens blændværk.[1]

 

 

 

_________________________________

[1] Se Usynlige Hjælpere, 16. kapitel af C.W. Leadbeater. E-bogen kan frit downloades: USYNLIGE HJÆLPERE

_________________________________

Artikel-DEN KRISTNE TROSBEKENDELSE - Leadbeater
Download-fil: DEN KRISTNE TROSBEKENDELSE - C.W. Leadbeater


Artikel-DEN KRISTNE TROSBEKENDELSE - Leadbeater
Læsefil med vendbare sider: DEN KRISTNE TROSBEKENDELSE