DET
Her er det ikke tanken at fordybe sig i menneskets forestillinger om en personlig Gud. I stedet drejer det sig om det rent guddommelige – til det, der ligger til grund for alt i den grænseløse natur. I Vedaerne har det en esoterisk sanskritbenævnelse: "TAT" eller "DET". Udtrykket benyttes om den "uerkendelige rodløse rod". På grundlag af den erkendelse, er det muligt at besvare nedenstående syv åndsvidenskabelige spørgsmål:
1. spørgsmål: "Hvad er det evige Absolutte?"
Svar: "DET."
2. spørgsmål: "Hvordan er kosmos blevet til?"
Svar: "Gennem DET."
3. spørgsmål: "Hvordan eller hvad vil det blive, når det synker tilbage i pralaya?"[1]
Svar: "I DET."
4. spørgsmål: "Hvorfra stammer den levende og den "livløse" natur?"
Svar: "Fra DET."
5. spørgsmål: "Hvad er den substans og essens, Universet er skabt af?"
Svar: "DET."
6. spørgsmål: "I hvad har det været og igen og igen vil blive opløst i?"
Svar: "I DET."
7. spørgsmål: "Er DET både den energimæssige og den stoflige årsag til Universet?"
Svar: "Hvad er eller kan det være andet end DET?"
_________________________________
[1] Pralaya er en hvileperiode mellem to Manvantaraer (manifestationsperioder).
_________________________________
|