Udskriv | Anbefal | Sitemap

Søg på Visdomsnettet


Nyhedsbrev info

Indtast data og modtag vores nyhedsbreve
Navn

E-mail

Kontakt os

TANKEFORMER
Fonden
Donationer
Litteratur
Ordbog
Links
LemuelBooks
Esoterisk Visdom
GRUNDVIDEN
HOVEDOMRÅDER
LIVSKVALITET
SAMFUND
Skabende Meditation
ARTIKLER
OVERBLIK
MEDITATIONERNE
Esoterisk Litteratur
GRATIS E-BØGER
BOGUDGIVELSER
Fredsinspiration
ARTIKLER OM FRED
KONFLIKTFORSKNING
MENNESKE & MILJØ
Egyptens mysterier
ESOTERISK EGYPTOLOGI

Ikon-TANKEFORMER-e-bog-Annie-Besant-og-Leadbeater

TANKEFORMER (33 af 35)


Hvordan ser tanker ud? To clairvoyante forskere har forsøgt at besvare spørgsmålet, og de viser, hvordan mental energi manifesterer sig i forskellige former og farver.

TANKEFORMER (33 af 35)

Gounod

 

Tankeformer-50-Fig-56-Gounod

Den musik, der blev spillet på orgelet var:
Gounod: Soldaterkor fra "Faust".

 

– Planche G viser også et musikstykke– et rungende kor af Gounod. Kirken i illustrationen er den samme, og derfor kan man beregne, at musikformens højeste punkt i dette tilfælde må ligge mindst ca. 183 m. over tårnet, selvom dens lodrette diameter er noget mindre, for organisten er åbenbart blevet færdig med stykket nogle få minutter før. Den fuldendte form svæver højt oppe i luften – en klar og tydelig kugleform – på trods af at den er lidt fladtrykt. Som alle tilsvarende former, er kuglen hul, fordi den vokser langsomt i størrelse, og lidt efter lidt kaster den stråler ud fra sit midtpunkt. I processen bliver den gradvis mindre levende og får et mere æterisk udseende, indtil den til sidst opløses og forsvinder, som om den var en røghvirvel. Ligesom i det foregående tilfælde består den gyldne glans, som omgiver og gennemtrænger musikformen, af vibrationer, der stråler ud fra den, og i dette tilfælde er den gule farve meget mere dominerende end i Mendelsohns blidere musik.

Farverne er langt mere strålende og kompakte end i planchen med Mendelsohns musik, for Gounods musik er ikke en melodisk rislende strøm, men en række rungende akkorder. Kunstneren har forsøgt at lægge vægten på akkorderne og ikke på de enkelte toner, som det nærmest er umuligt at gengive i det lille billede. I dette tilfælde er det derfor vanskeligere at følge formens udvikling – både på grund af musikstykkets varighed og fordi linjerne er flettet ind i og skærer hinanden på en måde, der gør det umuligt at opfatte andet end den imponerende helhedsvirkning, som komponisten har tilstræbt. Ikke desto mindre er det muligt i et vist omfang at følge den proces, der har opbygget formen. Det er bedst at begynde i planchens nederste venstre hjørne. Den store violette udvækst er åbenbart begyndelsesakkorden af en frase (en musikalsk sætning), og hvis man følger formens kontur opad i omkredsen, kan man få en forestilling om frasens karakter. Hvis man betragter den nærmere, vil man opdage to andre linjer, der stort set løber parallelt med den yderste, idet de skaber en lignende rækkefølge af farver i mindre målestok. Det er sandsynligt, at disse linjer er udtryk for en blidere gentagelse af samme konstruktion.

En omhyggelig analyse viser, at der i høj grad er orden i dette tilsyneladende kaos. Hvis det var muligt at fremstille en reproduktion af den strålende form, som var nøjagtig i selv de mindste detaljer, ville det også være muligt med tålmodighed at forklare den i alle detaljer og relatere enhver af de funklende farvetoner til den tone, som skabte den. Man skal huske, at der i den aktuelle illustration er langt færre enkeltheder end i planche M. Et væsentligt element ved disse spidser eller fremspring er fire forskelligt farvede linjer eller bånd, som i planche M er skilt ud fra hinanden, men som her er smeltet sammen til én enkelt nuance, så kun akkordens helhedsvirkning kommer til udtryk. I planche M forsøgte man at vise og horisontalt kombinere de karakteristiske egenskaber ved en rækkefølge af toner, der var smeltet sammen til én. Metoden er, at holde virkningerne af de fire samtidige dele af melodien ude fra hinanden og give de fire linjer, som repræsenterer dem, hver sin farve. I planche G er der gjort det stik modsatte. Her har man ikke sammensmeltet og vertikalt kombineret de på hinanden følgende toner for sig, men sammensat akkorderne, som uden tvivl består af seks eller otte toner hver. I formen, som den virkelig så ud, er de to virkninger kombineret med et ubeskriveligt væld af detaljer.

Artikel-TANKEFORMER-e-bog-Annie-Besant-og-Leadbeater
Download-fil: TANKEFORMER - Annie Besant & C-W. Leadbeater


Artikel-TANKEFORMER-e-bog-Annie-Besant-og-Leadbeater
Læsefil med vendbare sider: TANKEFORMER