|
|||
Niveau : Begynder Du er her : Esoterisk Visdom » HOVEDOMRÅDER » Bevidsthedens udvikling » Esoteriske skoler Side : 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | næste Relaterede artikler : ESOTERISKE SKOLER (Vidende) |
|||
|
|||
Etablering af en esoterisk skole
En esoterisk skole etableres ikke, fordi en eller anden mester giver en discipel ordre til det. Den discipel, der etablerer en forberedelsesskole i åndsvidenskab, gør det helt og holdent af egen fri vilje. Det er disciplens selvvalgte opgave. Disciplen har så godt som det var muligt udført tjenestearbejde i sin mesters ashram. Disciplen kender verdens nød og lidelser, er meget ivrig efter både at tjene og lære, og er opmærksom på de teknikker, disciplen selv er blevet undervist efter, og som har medført fremgang på udviklingsvejen. Disciplen er derfor en bevidst arbejder, der kender sin pligt. Der er opbygget forbindelse til sjælen, og der er stigende sensitivitet overfor inspiration fra mesteren. Normalt lægger disciplen ikke planer om at etablere en esoterisk skole. Der vokser ikke en bestemt plan frem i tankesindet. Disciplen er bare ivrig efter at afhjælpe verdens lidelser. Pga. kontakten til sin sjæl og − hvis det drejer sig om mere avancerede disciple − forbindelsen til mesteren og ashramen, vil disciplen være dynamisk og magnetisk udstrålende, og derfor tiltrækkes de mennesker, der kan hjælpe. Disciplen bliver midtpunkt i en levende organisme – ikke leder af en organisation. Det er forskellen mellem den velmenende aspirant og den trænede discipel. Verden er fyldt med organisationer, der ledes af en eller anden. Motiverne er ofte rigtige og gode, men metoderne og holdningerne er som regel de samme som i erhvervslivet. Disciplen kan skabe en nyttig organisation, men ikke grundlægge en esoterisk skole. En discipel bliver midtpunktet i en dynamisk gruppe med magnetisk udstråling − en gruppe, der vokser og når sine mål pga. det levende midtpunkt, og gruppen udvikler sig indefra og udefter. Det er kraften i disciplens liv, der giver gruppen succes, og ikke en eller anden form for reklame eller påstande om åndelig status, for skolen er sjældent eller aldrig en forretningsmæssig succes.
Gruppens livMennesker reagerer på gruppens tone og de sandheder, der læres. Og gruppens indflydelse vokser, indtil disciplen står med ansvaret for en gruppe aspiranter. Styrken og nytten af gruppens arbejde afhænger i høj grad af disciplens sjælskontakt, responsen på mesterens inspiration og på de impulser, der strømmer fra ashramen. Lidt efter lidt samler disciplen de mennesker, der kan hjælpe med undervisningen, og tjenestearbejdets succes afhænger af disciplens visdom og skelneevne i valget af hjælpere. Disciplen praktiserer ingen autoritet over gruppen eller hjælperne, udover den autoritet, som stammer fra større viden, visdom og lys. Det gør disciplen til et urokkeligt kraftcenter, som frastøder forkerte fortolkninger og teknikker. Disciplen underviser i bestemte eviggyldige esoteriske principper, som hele gruppen trænes i at respektere, og det vil de være i stand til uden problemer, for det er principperne, der har tiltrukket dem til arbejdet. Disciplen er opmærksom på, om gruppemedlemmerne viser tegn på åndelig vækst, og giver dem opgaver med større ansvar, efterhånden som væksten viser sig. Alle i gruppen fungerer som elever og medstuderende. Alle går udviklingsvejen sammen. Den ægte esoteriske leders kendetegn er ydmyghed, for ydmyghed er tegn på indsigt og proportionssans. Egenskaben viser, at hvert fremskridt i det åndelige liv afslører nye stadier, der skal læres og mestres. Der er en væsentlig forskel på den trænede discipel og begynderen, for den sidste har begrænset overblik og er tilbøjelig til at tro, at udviklingsvejen er lettere, end den i virkeligheden er. Det medfører en selvovervurdering. Disciplen har derimod stort overblik og ved, hvor meget der skal gøres, før visionen bliver til virkelighed. |
|||
Side : 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | næste | |||
"Artikler på Visdomsnettet.dk udtrykker ikke nødvendigvis VisdomsNettets holdninger, men er alene forfatterens.” ”Denne artikel må distribueres videre over Internettet og udprintes uden forfatterens tilladelse. Anden brug, herunder print i medier og anden form for distribution, eller brug af denne artikel, eller dele heraf, kræver ophavsretindehaverens tilladelse." |