Fejlagtig opfattelse af succes
Spørg et hvilket som helst såkaldt almindeligt menneske, hvad succes er. De fleste vil definere begrebet inden for materiel ejendom og magt. Når de kreative evner bruges til jagten på materiel succes, tager livet en usund drejning. Resultatet er en umættelig sult efter mere. Den iboende kreativitet forvandles til snuhed, hensynsløshed, udspekulerthed. Definér egne immaterielle succeskriterier. Skriv dem ned i idearkivet.
Tilbøjelighed til at sammenligne
Den sikreste måde til at mindske glæden over en kreativ præstation er at sammenligne den med andre. Ved sammenligning hæmmes tanke- og følelsesliv, og enhver succes bliver relativ − oven i købet med risiko for at succes'en ved sammenligning bliver en relativ fiasko.
Kreative præstationer skal udelukkende sammenlignes med egne tidligere præstationer. Alle mennesker er enestående. Hvis man underlægger sig andres succeskriterier gennem sammenligning, fjerner man sig fra sit kreative center. Kreative løsninger er ikke gode eller dårlige − de er forskellige.
Behovet for det velkendte
Med tiden bliver de fleste mere og mere konservative og vanebundne. Nye ideer forkastes, fordi de er i modstrid med de etablerede tanke- og handlingsmønstre. Det er derfor klogt at iagttage sig selv. Taler man i floskler og klichéer? Bruges ordet ”man” eller ”du” ofte, når man taler om sig selv? Det er faresignaler! Det drejer sig om at stå ved det, man gør og mener. Sig …”sådan gør jeg” i stedet for ”sådan gør man jo” eller ”sådan er det jo”.
|