Liv manifesteres i stof
Ifølge denne plan er ethvert menneske en livsenhed, der vibrerer i stof på et bestemt sted og med en bestemt frekvens. Desuden manifesterer enhver livsenhed sig i substans som en hvirvel, og derved er den pr. definition et roterende livsvæsen med en akse i midten. I dets tidlige inkarnationer havde dette roterende livsvæsen intet valg, men måtte følge loven om centrifugal kraft og få sin bevidsthed slynget ud i hvirvlens periferi, hvorved der opstod ild ved den friktion, som var resultatet af kontakt med stoffet og med dets varme og støj.
Reinkarnationens kredsløb
Så længe mennesket er fanget på genfødslens hjul, kommer det konstant i kontakt med stoffet via sanserne, og efter hver omdrejning vender bevidstheden tilbage til det punkt, hvor den begyndte, men den har nu fået lidt mere erfaring. Det bevirker, at der mellem livsenheden og dens omgivelser udarbejdes en tilpasningsproces, der er baseret på dens smertefuldt opnåede viden om relationer og konsekvenser. Bevidstheden udvikler på den måde nye perspektiver i erkendelse og erfaring. Hvis lektien fra en bestemt relation ikke bliver lært, så må livsenheden i kredsløb på samme niveau igen, men nu med større kraft. På denne måde gentages lektierne mere intenst, indtil smerten ved friktionen til sidst bærer frugt.
Livsspiralen
På denne måde kan man se, hvordan lidelse og smerte er en effektiv læremester, der er ubarmhjertig, indtil de roterende livsenheder bruger de erhvervede kundskaber i den fysiske verden og lidt efter lidt trækker bevidstheden tilbage mod omdrejningsakslens midte. Når det sker, skal mennesket ikke længere "skrabe mod murene" og leve et eksperimentelt liv, og derved skaber det heller ikke støj i de lavere verdener. I stedet løftes livsspiralen opad til ånden på de toner, der opstod ved skabelsen af de harmoniske relationer med stoffet. Mennesket har gjort fremskridt ved at bruge tidligere tiders lektier i nutiden for bevidst at forme fremtiden. Det har opnået visdom og forståelse af, hvordan man skaber relation mellem det, der er under, til det, der er over, og nu bruges det i de indre verdener for at tilføre sfærernes musik de smukke harmonier.
|