Studie, meditation og
intelligent tjeneste
Djwhal Khul pointerer, at studie og meditation er de faktorer, som alle aspiranter skal beskæftige sig med, hvis de ønsker at skabe denne nødvendige integrering, og som følge deraf leve et liv i tjeneste. Aspiranter kan vurdere deres grad af integrering, ved at vurdere omfanget og kvaliteten af det tjenestearbejde, der er resultatet af denne integrering.
Aspiranterne vil til sidst opdage (når de fysiske og astrale integrationsfaser er overstået), at der følger en fase med intelligent tjenestearbejde, der først motiveres af barmhjertighed − derefter af overbevisning om tjenestearbejdes betydning − derefter af et stadie med åndelig stræben − derefter af en selvopofrende efterleven af Hierarkiets eksempel − og til sidst af handling med ren kærlighed. Denne rene kærlighed kommer derefter til udtryk i stadig højere grad, efterhånden som integreringen af sjæl og personlighed øges.
Alle disse faser med forskellige motiver og teknikker er positive og nyttige, så længe man lærer af dem, og så længe de efterfølgende højere faser endnu er uklare. Men de bliver forkerte, hvis de fortsætter, når næste stadie tydeligt kan ses, men ikke følges. Det er vigtigt at forstå den dybere betydning af disse forskellige integrationsfaser, der forløber i overensstemmelse med evolutionsloven. Alle disse trin i integreringsprocessen fører til en kulmination, hvor personligheden − beriget af erfaring, kraftfuldt i sit udtryk, nyorienteret og engageret − simpelthen bliver formidler af sjælelivet mellem Hierarki og menneskehed.
Man skal vide, at indvielse ikke er en særlig eksklusiv ceremoni beregnet for de få udvalgte. Indvielse er ikke en entydig begivenhed, for den er et normalt og naturligt resultat af den evolutionsproces, som alle deltager i. Sjælen på sit eget plan er en indviet af alle grader. Dybest set er indvielse derfor en gradvis erkendelse (eller højnelse) af hjernebevidstheden i de forskellige stadier, hvor mennesket når frem til at opfatte det guddommelige, der har været der hele tiden.
|