Viljens natur
"Det siges, at '… det guddommelige udtryk for vilje bliver temaet i den kommende verdensreligion …'[1] Det siges, at et af de vigtigste mål, som Kristus forbereder sig til, og som han vil forsøge at opfylde i løbet af Vandbærer-tidsalderen, er: Fusion af det andet guddommelige aspekt 'kærlighed' med det første guddommelige aspekt 'vilje' – 'viljen til det gode'."
Alice A. Bailey: Kristi Tilsynekomst, s. 96
Det er en vanskelig opgave både at forstå viljens sande natur, og hvordan den skal bruges på den rigtige måde. Tibetaneren har beskrevet det med disse ord:
"Menneskeheden har haft meget svært ved at forstå betydningen af kærlighed. Problematikken i relation til viljen vil derfor helt naturligt være endnu vanskeligere."
Alice A. Bailey: Esoterisk Astrologi, s. 525
Selv i de mere eksoteriske aspekter af viljen er dens natur, dens forskellige faser og metoderne til at udtrykke den rigtigt, næsten ukendt. Og den ignoreres stort set af nutidens psykologi.
Det store skatkammer af esoterisk litteratur, der er kanaliseret af Tibetaneren, hører sandsynligvis til åndsvidenskabens mest værdifulde juveler med mange læresætninger, der beskriver viljen. Her er det kun muligt at vælge nogle få.
"Hemmeligheden vedr. viljen ligger i forståelsen af menneskets guddommelige natur."
Alice A. Bailey: Esoterisk Astrologi, s. 524
Denne definition relaterer viljen til princippet om essentiel guddommelighed:
"Hemmeligheden vedr. viljen er nært knyttet til forståelsen af godhedens uovervindelige natur …"
Alice A. Bailey: Esoterisk Astrologi, s. 524
_________________________________
[1] Alice A. Bailey: Esoterisk Astrologi, s. 525
_________________________________
|