Ordets kraft – kraftens ord
”I begyndelsen var Ordet”, siger apostlen Johannes, og indenfor frimureriske samfund består det centrale i ”Mesterordet”. I Vedaerne tales der om ”Kraftens ord”. Overalt støder man på gådefulde antydninger af, at lydvibrationer rummer enorme kræfter, som endnu er ukendt for menneskeheden.
Og dog fornemmer man noget stort, når man lader sig påvirke af de vibrationer, der kaldes musik. Hvis man kendte den hemmelige lydsammensætning af ord og toner – selve den store hemmelighed om det skabende ord – den hemmelighed, som engang blev misbrugt af en anden planets menneskehed med katastrofale følger − ville man forstå omfanget af denne indsigt.
Gådens løsning er skjult i musikken
I selve det talte ord ligger en ubeskrivelig magt på godt og ondt, selv hos almindelige mennesker, og alene denne kendsgerning burde vække til eftertanke hos mange. For det er ikke alene af betydning, hvad man siger, men også måden, man siger det på – ens valg af ord med den rigtige lydvirkning, men samtidig stemmens tonefald. I alt dette skjuler sig lydmagiske virkninger, som det absolut kan betale sig for interesserede esoterikere at beskæftige sig med. I resonansfænomenet, der kendes fra musikken, ligger gådens løsning uden tvivl gemt, og de skjulte æteriske kræfter, der styres af det talte eller sungne ord, er efter sigende endnu voldsommere end nutidens atomkraft.
Efter indvielsen lærte mesteren et mantra, hvis lyd er ”som mange vandes brusen”, og som kan få naturen til at skælve − og alligevel kender gennemsnitsmennesket alene lyden som et meddelelsesmiddel, et legetøj og et spil med ord og toner.
Men …
”… i begyndelsen var Ordet …”.
_________________________________
Link til artikel: FORTIDENS FLYVENDE FARTØJER
_________________________________
|